Jumbo bouwt AC restaurants om naar La Place

UPDATE- AMSTELVEEN - De snelwegrestaurants die vallen onder de AC-formule worden binnenkort omgebouwd tot La Place. Investeerder GR8 Investments, een investeringsvehikel van drie kleinkinderen van de oprichters van hotel- en restaurantketen Van der Valk, maakte maandag bekend de achttien AC Restaurants te hebben verkocht aan Jumbo, eigenaar van La Place.

Marije de Leeuw |

GR8 nam de achttien Nederlandse snelwegrestaurants van AC afgelopen november over van het Italiaanse horecabedrijf Autogrill. Ook zeven hotels, vijf Burger King-restaurants en twee Starbucks-zaken waren onderdeel van de overeenkomst ter waarde van 22,7 miljoen euro. Deze blijven in handen van GR8, waarbij de hotels worden omgebouwd naar een nieuwe formule in het driesterrensegment.

Driesterrensegment
Volgens de investeerder zijn de meeste hotelketens de afgelopen tijd opgeschoven richting het viersterrensegment en verder. GR8 ziet daardoor juist in het driesterrensegment een gat in de markt. Hoeveel Jumbo voor de AC Restaurants betaalt, is niet bekendgemaakt.

La Place
Wel maakte Jumbo bekend dat het goed gaat met La Place. De restaurantketen is er in 2016 in geslaagd snel haar positie terug te winnen op de Nederlandse markt. Met een omzet van 103 miljoen realiseerde La Place op vergelijkbare basis (dus zonder de gesloten vestigingen in de V&D warenhuizen) een omzetgroei van 12 procent. Hiervan is 5 procent groei gerealiseerd in de restaurants die al langer dan een jaar open zijn. In het afgelopen jaar opende La Place 8 nieuwe restaurants, waarvan enkele in voormalige V&D warenhuizen (Kalverstraat Amsterdam en Arnhem). Ook introduceerde de restaurantketen in 2016 enkele productinnovaties, waaronder een nieuw brood- en saladebuffet en een geheel vernieuwde Aziatische afdeling. Ook de buitenlandse expansie van de restaurantketen gaat onverminderd voort, met onder meer nieuwe vestigingen in Toronto, Zürich en Parijs. La Place verwacht in 2017 ruim 1.000 nieuwe arbeidsplaatsen te kunnen creëren.

Samenwerking
Jumbo laat daarnaast weten dat de samenwerking met La Place goed verloopt. Beide formules delen intensief en veelvuldig elkaars kennis op het gebied van food- en klantbeleving. De restaurantketen werkt daarnaast samen met Hudson's Bay aan de invulling van een restaurantconcept in de nieuw te openen warenhuizen in Nederland. Nadere details over deze  samenwerking, het concept en de planning zullen naar verwachting eind januari in een gezamenlijke persverklaring bekend gemaakt worden.

Postitie
Bart van den Nieuwenhof, managing director van La Place: "Met deze deals en de groei van onze eigen restaurants kunnen we met La Place weer snel de positie innemen die we ooit hadden in Nederland."
 


 

 

Bron: ANP

la_place_pasta_en_pizza_leiden-a900x525.jpg