Bjorn Kuipers.jpg Björn Kuipers

Ondernemers

Interview Björn Kuipers: ‘We hebben de juichshirts al uit de kast gehaald’

OLDENZAAL – Oudinternationaal scheidsrechter en Jumbo-ondernemer Björn Kuipers zoekt naar menselijke oplossingen, ook voor zijn medewerkers. Of hij nu op het veld staat of in de winkel. Er zijn veel raakvlakken tussen scheidsrechters en ondernemers. Levensmiddelenkrant vraagt zich af hoe het eraan toegaat in de supermarkt van een voetbalminnende ondernemer tijdens het EK voetbal 2024.

Nanja Pol |

De juichshirts komen weer tevoorschijn in de twee supermarkten van Kuipers. En in alle Jumbo’s liggen de juichspencers, die in een handomdraai ook als tas te gebruiken zijn voor alle EK-boodschappen. Wat Kuipers verder in petto heeft voor de Jumbo-bezoekers vertelt hij nog niet. Wel kleuren zijn medewerkers de winkels in Oldenzaal en Denekamp in rood-wit-blauw en oranje. En ook de nodige EK-producten zijn al besteld.

Het goede voorbeeld geven
Kuipers is in Duitsland ten tijde van het toernooi. Zelf fluit hij sinds 2021 geen internationale toernooiwedstrijden meer, maar hij is wel actief als referee officer bij de UEFA. Hij is dus niet op het veld te zien, maar stelt arbitrageteams samen en geeft coaching aan andere arbiters. Kuipers: “Als je leiding geeft, of het nu in een wedstrijd is of op de werkvloer: alles draait om respect, duidelijkheid en heldere communicatie. Toen ik zelf voetbalde en commentaar had op scheidsrechters, zei mijn vader: ‘Als je het allemaal beter weet, ga je zelf maar een scheidsrechtercursus volgen. En het goede voorbeeld geven’. Dat was voor mij de reden om op mijn zestiende scheidsrechter te worden. En die waarden pas ik ook toe in het ondernemerschap.”

Ze moeten je begrijpen
“Ik heb mijn laatste internationale wedstrijd gefloten op Wembley, het heilige gras in Engeland. Dat was de EK-finale van UEFA EURO 2020. Om in supermarkttermen te praten: je moet ervoor zorgen dat je niet over de datum raakt. Zo geef je ook de nieuwe generatie kansen. Met het EK sta ik niet in de winkel. Dan ben ik weer op het EK, maar dan in een andere rol, als referee officer” , zegt Kuipers. “In de twee winkels staan heel goede teams die het al jaren uitstekend doen, ook als ik niet aanwezig ben. Ze zijn het ook gewend van me. Je medewerkers moeten je begrijpen om de zaak te kunnen runnen als je er zelf niet bent.” Hij vervolgt: “Het is belangrijk om de juiste mensen aan te trekken die goed in het team passen en een aanvulling zijn op het team. Ik wil mijn mensen binden, boeien en inspireren. Dat roepen veel meer ondernemers en managers, maar tussen het roepen en het daadwerkelijk doen, zit een verschil.”

Tv kijken in de kantine
Er zitten grote voetbalfans in zijn team. Tijdens het EK staat de televisie aan in de kantine en worden de wedstrijden wel gekeken. “We hebben een kleine driehonderd man in dienst en ik weet natuurlijk niet of ze allemaal van voetbal houden”, zegt Kuipers lachend. “Als medewerkers vrij vragen voor een wedstrijd, dan krijgen ze dat, als het in het rooster past. Ik ben van het principe: als je veel geeft, kun je veel ontvangen , dat gaat twee kanten op”, aldus de ondernemer. Kuipers past zijn openingsen sluitingstijden van de twee winkels niet aan. Er zijn namelijk ook klanten die níet van voetbal houden. En ook de bezorgtijden blijven ongewijzigd. Hij zegt al een heel goede bezorgservice te hebben. Ook met de finale blijven de openings- en bezorgtijden hetzelfde. Kuipers: “Alleen weet ik natuurlijk niet wat er op zondag 14 juli gebeurt als Nederland in de finale zou staan.”

Cruciale beslissingen
Zover is het echter nog niet. “Toernooien zijn onvoorspelbaar. Alles staat of valt met de juiste houding, dat geldt voor de spelers, en ook voor de scheidsrechters. Maximaal willen presteren in een team. Maar ook mijn winkels, zowel het team als de leiding, moeten de juiste houding hebben”, aldus de oud-scheidsrechter. Het is een van de raakvlakken tussen ondernemers en arbiters. Kuipers: “Maar er is ook een belangrijk verschil. Als scheidsrechter neem je een cruciale beslissing onder hoge tijdsdruk. Als ondernemer kun je over belangrijke besluiten wat langer nadenken. Vergelijk bijvoorbeeld een penalty uitdelen met het al dan niet verlengen van een contract. Over het laatste, daar slaap ik eerst een nachtje over. Maar in de wedstrijd kan dat natuurlijk niet en moet ik de beslissing over die penalty meteen geven.”

"Als je leiding geeft, of het nu in een wedstrijd is of op de werkvloer: alles draait om respect, duidelijkheid en heldere communicatie"

Trotse kleuren
De winkels zijn helemaal gehuld in de ‘trotse’ kleur oranje, zoals Kuipers dat noemt. De Jumbo-organisatie neemt alle activiteiten rondom het EK voor haar rekening en die worden vanuit het hoofdkantoor gefaciliteerd. Kuipers: “Natuurlijk maken we zelf met ons team de winkel helemaal EK-klaar. Maar we plannen vooralsnog geen extra activiteiten. Ik ben niet voor niets aangesloten bij Jumbo. Als je daar niet op vertrouwt, kun je je afvragen of je wel bij de goede organisatie zit. Ook hebben we geen gezamenlijke activiteiten met de winkeliers en ondernemers om ons heen. Dat vind ik niet nodig.” Hij vervolgt: “We hebben het assortiment op het EK aangepast. Denk hierbij aan koek, snoep, cake, chips en andere snacks. Er is extra ruimte op de winkelvloer voor de aankleding vrijgemaakt en overal extra displays, ook weer in de nationale kleuren. We hebben goede medewerkers, die de inkoop hiervan regelen. Zij zorgen dat er niet te veel in huis is.”

Wat als?
En wat als Nederland eruit vliegt, misschien al vroeg in het toernooi? Kuipers: “Ja, dan kan het zijn dat we artikelen over hebben. Die prijzen we af of geven we weg, aan de Voedselbank bijvoorbeeld. Maar het gaat hoe dan ook een mooi EK-toernooi worden. Duitsland staat onder gezonde spanning, omdat dit het organiserende land is. En ook voor de scheidsrechters wordt het een mooi EK. We gaan het anders doen. Want we willen meer respect voor de arbitrage, geen geouwehoer en ook tijdens het toernooi het goede voorbeeld geven. Net als op de werkvloer.”
Als er iets speelt bij je medewerkers, moet je dat opmerken en voelen of ontdekken, stelt Kuipers. “Heeft iemand het mentaal even lastig? Vraag er dan naar: ‘Gaat het wel goed, joh?’ Als ik ’s ochtends mijn rondje in de winkel doe, dan ga ik het gesprek aan met mijn medewerkers. Maar ook als het juist wel goed gaat, ben ik er en laat ik dat merken. Wanneer de winkel er superstrak, schoon en lekker vers uitziet dan geef ik daar een compliment over”, aldus de Jumbo-ondernemer.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.