iStock-1490797933.jpg Ondernemer Milani merkt dat jongeren erg gevoelig zijn voor extremere kleuren en smaken.

Interview: Trends in zoetwaren in de supermarkt

DELFT – Als er een productgroep trendgevoelig is, is dat die van snoepen zoetwaren. Hypes op social media worden door consumenten opgepikt en zowel producenten als supermarkten springen handig in op de vraag naar nieuwe producten met bijzondere smaken. Levensmiddelenkrant is nieuwsgierig naar de laatste snoeptrends en vraagt ondernemer Nahal Milani of de Dubai-chocoladereep, een hit op TikTok, al in de schappen van haar Jumbo in Delft ligt.

Nanja Pol |

Ook Milani heeft de Dubai-chocoladereep die door influencer Monica Geuze is geïntroduceerd, al zien langskomen op TikTok. Deze nieuwkomer onder de chocoladerepen is een groot succes onder jongeren. Dit crunchy snoepgoed met pistachesmaak ligt echter nog niet in haar winkel in Delft. “Andere franchisers hebben de Jumbo-variant al in hun schappen liggen. Onze winkel heeft een kleine vloeroppervlakte. Wij kijken dus kritisch naar wat we opnemen en trappen even op de rem, bijvoorbeeld vanwege de EK-artikelen die nu veel plek innemen.” Ook andere thema’s dan het EK voetbal bepalen tijdelijke invullingen van het snoepschap en zijn onderhevig aan trends. Milani noemt Valentijnsdag, Moederdag en Halloween. Met name in de laatste ziet Milani een enorme groeispurt. Chocolade blijft bij de eerste twee onverminderd populair.

‘Soms pakt dat niet goed uit’
Er is een spel tussen vraag en aanbod. Milani krijgt vraag naar nieuwe snoepproducten vanuit de consument en tegelijkertijd bieden leveranciers een nieuw assortiment dat inspeelt op trends in de markt. Ze geeft als voorbeeld snoep van YouTuber MrBeast: Feastables. Zijn chocoladerepen zijn opgenomen in het assortiment en worden in de impulsmanden bij de kassa gepresenteerd. Ze liggen daar niet als actie-artikel, maar als resultaat op de vraag van de klanten die Milani naar dit product kreeg. Soms pakt dat niet goed uit. De groentesnoepjes van Nicolette van Dam zijn zo’n artikel. Deze bleken minder groente te bevatten dan de communicatie op de verpakking deed vermoeden. “Wij wilden de trend van gezond snoepen oppakken en hebben wel veel van het product verkocht, maar het snoep is toch uit de schappen verdwenen”, aldus de ondernemer.

Gezond
Milani merkt wel dat de gezonde tendens over de gehele linie zichtbaar is, ook in snoep. Ze zegt: “Het assortiment suikervrij snoep groeit. We zien meer soorten op de markt komen, zoals bij drop van Venco. De vraag ernaar blijft stijgen.” En er verschijnen meer vegan producten in de supermarktschappen, zoals snoep van Katja dat met diervrije gelatine wordt gemaakt, net als halalsnoep. Deze zoetwaren zijn zeer in trek bij jongeren, die ze vaker kopen dan bijvoorbeeld oudere consumenten. “Naar mijn idee is Generatie Z zich bewuster van wat ze eten, het lijkt erop dat ze minder suiker consumeren. Maar dat is gevoelsmatig, hoor. Dat is voor mij niet echt meetbaar”, aldus Milani.
Daarbij lijkt het alsof jongeren sowieso bewuster en maatschappelijk verantwoord koopt, vindt ze. “Neem bijvoorbeeld fairtrade chocolade van Tony’s Chocolonely, waar wij aardig wat varianten van in het assortiment hebben. Maar ook andere merken die verantwoorde cacao in hun producten gebruiken, worden veel door jongeren gekozen”, zegt Milani.
Ondanks de veranderingen en verschuivingen die zij in de markt bespeurt, wordt er ook nog steeds traditioneel gesnoept. Milani: “Dat merk ik zeker bij de wat oudere consumenten. Zij kiezen vaker voor dropjes en koekjes. Spritsen worden bijna alleen maar door 50+’ers gekocht”, zegt ze. De verschuivingen zijn volgens Milani vooral in vegan en suikervrij snoep het grootst. “En dan met name in het kleurrijke segment. Ik vind dat het snoepschap er al kleuriger en veelzijdiger uitziet in vergelijking met een aantal jaar geleden. Het assortiment is breder geworden. Zo zijn er zuurzoete varianten bij Redband snoepjes gekomen die met name bij jongeren aanslaan. De smaken zijn extremer: zoet wordt zoeter, zuur wordt zuurder en ook de kleuren zijn intenser. De ouderwetse Redband Stermix is daarmee nu minder in trek’, aldus Milani. “Laat dat nu net mijn favoriete snoepgoed zijn, zeker de zoetzure variant. Alhoewel ik liever hartig snack en naar de zoutjes grijp.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.