2021-12-01 Opening Jumbo Bree (standaard resolutie)-33.jpg

Ondernemers

Interview: Slechts 10 kilometer afstand, maar een wereld van verschil

STRAMPROY/BREE – Ruim 12 jaar geleden kwam Ralf Jansen bij de C1000 van René Puts werken om de laatste kneepjes van het ondernemerschap te leren. Zijn ambitie was om een eigen supermarkt te runnen. Maar Jansen en Puts bleken zo’n sterk team te zijn, dat ze besloten samen verder te gaan. Nu delen ze het ondernemerschap van de Nederlandse Jumbo in Stramproy en de Belgische Jumbo in Bree.

Erica van der Valk |

Deze twee winkels liggen hemelsbreed nog geen 10 kilometer bij elkaar vandaan. Jansen vertelt: “Dat is voor onze werkwijze heel fijn. René en ik zijn vaak op de werkvloer te vinden, zodat we niet alleen ons personeel, maar ook ons publiek goed leren kennen. Nu kunnen we binnen een kwartier van de ene naar de andere winkel rijden.” De mannen hebben eerder een Jumbo in Kerkrade gehad, maar de afstand tussen Stramproy en Kerkrade bleek te ver te zijn. “Het was een hele fijne en goedlopende winkel, maar het paste niet bij onze werkwijze. Daarom waren we heel blij toen we hoorden dat Jumbo een winkel in het Belgische Bree wilde openen.”

Bourgondisch
Hoewel Stramproy en Bree niet ver uit elkaar liggen, zorgt de tussenliggende landgrens wel voor nieuwe uitdagingen. Jansen vertelt: “We dachten dat we het Belgische winkelpubliek al gewend waren, omdat ze vaak bij ons in Nederland boodschappen kwamen doen. Maar dat bleek toch iets te simpel gedacht.” Wanneer Belgen naar Nederland rijden, komen ze speciaal voor Nederlandse producten. Maar in eigen land verwachten ze Belgische, bourgondische producten. “Het resultaat is dat onze winkel in Bree een breder assortiment aan luxe producten heeft, zoals wijn, bier en vleeswaren. We werken hierbij met lokale telers en leveranciers, zodat we de kwaliteit kunnen leveren die de Belgen gewend zijn.”

Wet- en regelgeving
Ook de verschillen in wet- en regelgeving zorgden ervoor dat Jansen en Puts in het begin even moesten wennen. Jansen vertelt: “Gelukkig kregen we goede begeleiding vanuit het hoofdkantoor van Jumbo, want het is echt ondernemen in het buitenland.” In de praktijk kan de consument het verschil bijvoorbeeld merken in het gebruik van plastic en de verkoop van tabak. “Waar in Nederland de wegwerpbekers zijn afgeschaft en we binnenkort geen tabak meer mogen verkopen, kan dat in België nog wel. Ook is Jumbo in Nederland gestopt met de promotie van vlees, terwijl dat voor veel Belgische consumenten nu nog ondenkbaar is.” Toch probeert Jumbo het goede van beide landen over te nemen, zonder het publiek uit het oog te verliezen. “Zo promoten we in België wel vlees, maar brengen we tegelijk een vegetarische variant onder de aandacht.”

Werkethos
Daarnaast ervaart Jansen in beide landen een ander werkethos. “We hebben gemerkt dat Belgen zich minder snel aan een bedrijf binden. Wanneer je zegt dat je blij met iemand bent en je diegene in vaste dienst wilt nemen, rennen ze het liefste weg.” Ook in de manier van communiceren, ziet Jansen verschillen. “Onze Belgische medewerkers kunnen weleens schrikken van onze directe manier van praten. Aan de andere kant hebben de Belgen er een handje van om ja te zeggen en vervolgens nee te doen. We spreken dan wel dezelfde taal, maar dat betekent niet dat we elkaar altijd begrijpen.”

Toekomstvisie
Ondanks de verschillen tussen beide landen sluiten Jansen en Puts niet uit dat ze in de toekomst een andere vestiging in België openen. Jansen vertelt: “We hebben laatst onze 2030-visie met Jumbo gedeeld en daarin staat dat we de ambitie hebben om de komende jaren ons ondernemerschap uit te breiden naar minimaal zes winkels. Deze mogen van ons zowel in Nederland als België staan. Maar om dezelfde werkwijze te houden, willen we wel dat de winkels niet verder dan 15/20 minuten rijden uit elkaar liggen.” Aangezien Jumbo de laatste tijd verschillende winkels in België aan het openen is, verwacht Jansen dan ook dat een uitbreiding naar België een voor de hand liggende mogelijkheid is.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.