EMMELOORD – Na een grondige verbouwing is Sijbolt Greidanus overgestapt van de Coop-formule naar Plus. Tegelijk met de opening van de compleet vernieuwde winkel, is een tabaksspeciaalzaak geopend, waarmee Greidanus zijn eigen draai aan het verbod op verkoop van tabak wil geven.
“Ik hou ervan om van problemen oplossingen te maken”, aldus de ondernemer. Levensmiddelenkrant is benieuwd naar zijn ‘handel en wandel’ en vraagt wat hem beweegt om deze zakelijke stappen te kunnen nemen.
De beslissing om over te stappen van Coop naar Plus heeft Greidanus weloverwogen genomen. Identiteit en autonomie behouden, hebben grote parten gespeeld bij het kiezen voor Plus. Hij zegt: “Ik heb ook met andere partijen gesproken maar uit de gesprekken met Plus in januari van dit jaar, bleek deze formule het best bij me te passen. Zo ben ik bijvoorbeeld vrij in het bepalen van het assortiment. Een half jaar na de eerste onderhandeling, konden we met de verbouwing beginnen.”
‘Het was altijd een koude winkel’
Greidanus is een bijna een maand lang elke avond bezig geweest, samen met Plus. Hij zegt: “De verbouwing is groots aangepakt. Alle lof voor Plus!” De ondernemer is tevreden met het resultaat: “Het was erg druk bij de opening, er kwamen veel mensen op af. Vanaf dag één zat de loop er al in en de reacties zijn lovend.” Echt alles is aangepakt en vernieuwd in de winkel: de vloeren, leidingen, koelingen en het warmteterugwinningssysteem. “Daar ben ik misschien wel het meest blij mee”, aldus Greidanus. “Het was altijd een koude winkel. Daar schaamde ik me een beetje voor. Het personeel stond ook in de kou te werken. Dat hebben we als eerste aangepakt.” Om de temperaturen de baas te zijn, is bij de entree een groot tochtportaal geplaatst met een brede in- en uitgang. Links komen de mensen binnen en rechts gaan ze er weer uit. Het is nu heerlijk behaaglijk in de winkel, ook voor mijn personeel. Ik loop hier zelfs in mijn overhemd rond”, lacht Greidanus.
Vernieuwende aanpak
Bij de herinrichting is de eigen slagerij naar de achterkant verhuisd. Alle zelfgemaakte en eigen vleesproducten staan nu achter glazen deuren in duurzame koelingen. “Onze klanten pakken de artikelen zelf en zij zijn blij met deze vernieuwing”, aldus Greidanus. Ook de gemaksafdeling met traiteurswaren en belegde broodjes heeft een vernieuwende aanpak gekregen. De maaltijden en broodjes worden nu in de Makerij gemaakt, die naast de slagerij geplaatst is. Dat gebeurde voor de verbouwing in de traiteursafdeling. “Ik heb een Rational combi-oven aangeschaft waarin we verse producten kunnen maken. Dat werkt goed”, zegt Greidanus. De broodafdeling is ook van plek verwisseld. Deze staat centraal in de supermarkt op de plek waar eerst de slagerij was. Greidanus: “’Dat is ongebruikelijk bij Plus, een broodafdeling midden in de zaak. We zijn hiermee de eerste Plus-winkel die de broodafdeling op deze plek heeft.”
Slijterij
Ter overbrugging van de oude slijterij naar de nieuwe, is een unit geplaatst van waaruit de dranken verkocht worden. Dit is een tijdelijke oplossing. Per 1 november gaat namelijk de geheel nieuwe slijterij open en deze wordt 180 vierkante meter groot. Er is nog geen slijterij in en rondom Emmeloord met zo’n groot assortiment als de ondernemer voor ogen heeft en er is een potentiële markt van 80.000 klanten. “In mijn nieuwe drankwinkel wil ik duizend-en-een whisky’s en andere dranken verkopen”, zegt Greidanus. “En die mensen willen allemaal genieten, haha. Maar wel met mate, natuurlijk”, nuanceert hij direct.
Tabaksspeciaalzaak
De Plus-supermarkt zit in een klein winkelcentrum, net buiten het stadshart van Emmeloord. De ondernemer wil zich van winkels in de stad onderscheiden, en klanten tegemoetkomen omdat ze op deze locatie geen parkeerproblemen ondervinden. Dat geldt ook voor de locatie van de nieuw geopende tabaksspeciaalzaak, die in samenwerking met Tabak and Gifts is neergezet. Twee jaar geleden was de ondernemer al bezig met het zoeken naar een alternatief voor het verbod op tabaksverkoop in de supermarkt per 1 juli 2024. Greidanus: “In 2022 sprak ik de eigenaar van de kaaswinkel hier in het centrum. Hij vertelde dat hij ‘klaar met was kaas’ en erover dacht om te stoppen. Ik heb hem gezegd dat als hij er echt klaar voor was, ik zijn zaak wel wilde kopen om daar tabaksverkoop te kunnen realiseren. Toen het zover was, hebben we elkaar weer opgezocht, en met een kop koffie en een handje schudden was de verkoop geregeld. Ik hou ervan om van problemen oplossingen te maken. Ik wil mijn klanten behouden, want naast de omzet uit rookwaren, heeft tabak een verkoopbevorderende functie. Het is mijn drive: onderscheidend zijn in de handel en wandel”, aldus Greidanus.
Betrokken bij de omgeving
De ondernemer wil ook onderscheidend zijn als het gaat om de assortimentskeuze in de supermarkt. Zo werkt hij samen met lokale producenten. Dat is voor hem een wezenlijk onderdeel van het ondernemen. Hij heeft bijvoorbeeld witlof, aardappelen en zuivel van boeren uit de buurt in de schappen. Prijs is natuurlijk een belangrijke factor. Daarbij wil de ondernemer Plus hoger in de markt zetten met zijn assortiment. Hij vervolgt: “En ik doe het ook uit gunning. Betrokkenheid bij de omgeving is waardevol.”
Levensopdracht
Greidanus wil nog meer voor de samenleving betekenen. Zo heeft hij meerdere mensen in dienst die een beperking in het arbeidsproces hebben. Deze mensen een baan bieden, is een levensopdracht vanuit de bijbel, volgens hem: ‘Tot het goede worden uitgedaagd en minderen in bescherming nemen. Met liefde’. Hij legt uit: “Ik kom uit een gezin met zes kinderen en alles draaide om mijn broer Jacob die een beperking heeft. We zijn altijd geholpen en ondersteund door de samenleving. Het is mijn taak om iets terug te doen en dat doe ik graag.”
Rust
Hoe de ondernemer tegen het leven aankijkt, zie je ook terug in de openingstijden van zijn supermarkt. Op zon- en feestdagen en zaterdagavond vanaf zes uur is de winkel gesloten: “Ik vind het belangrijk om mijn rust te pakken en dat geldt ook voor mijn medewerkers. Voor iedereen eigenlijk. Het wordt steeds gekker in de samenleving: mensen hebben een kort lontje, zijn obstinaat. En vooral jongeren hebben het ook veel te druk. Zij moeten zes ballen tegelijk hooghouden terwijl ze meer tijd zouden moeten hebben om zich te kunnen ontplooien.”
De ondernemer houdt van de supermarktwereld en werkt al 47 jaar in de branche. Greidanus: “Ik heb eerst zeventien jaar bij Poiesz, daarna negentien jaar bij C1000 en vervolgens elf jaar bij Coop gewerkt. Ik hou van het vak, en waarom? Ik hou van mensen. Ik heb een nederig karakter en ben altijd blij. Dat komt door mijn christelijke achtergrond.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.