Levensmiddelenkrant Monster- Thomas van Rijmenam-22.jpg

Fabrikanten

Interview: Monster Energy verrast en enthousiasmeert, juist ook met suikervrije opties

HAARLEM - Het bieden van keuze en innovatie zijn de sleutel tot succes in de categorie suikervrije dranken. Monster Energy heeft consequent vooropgelopen in de groei van de zero-sugar categorie, aldus business manager Nederland bij Monster Energy Company Thomas van Rijmenam. Door sterke innovaties weet de fabrikant de consument telkens weer te verrassen en te enthousiasmeren. “Met deze aanpak verkoopt Monster zelfs minder calorieën dan andere merken in de energiecategorie, ondanks het veelal grotere verpakkingsformaat.”

Redactie |

In deze editie van Levensmiddelenkrant haken we aan op de Week zonder Suiker. Wat kun je ons vertellen over het suikervrije assortiment van Monster?
“Wij hebben een uitgebreid assortiment suikervrije energiedranken. Sterker nog, we hebben misschien wel het grootste assortiment suikervrije energiedranken ter wereld.

Als merk staan we bekend om onze innovatie en ons brede aanbod aan suikervrije smaken aan de consument bewijst dit. Momenteel brengen we wereldwijd 15 suikervrije SKU’s op de markt en bijna 60% van het assortiment dat Monster aan consumenten aanbiedt, is suikerarm en/of caloriearm. En daar stoppen we zeker niet. We ontwikkelen voortdurend nieuwe producten en nieuwe en opwindende smaken. Alleen al in 2022 introduceerden we bijvoorbeeld een aantal nieuwe suikervrije dranken in heel Europa, waaronder Ultra Watermelon, Ultra Gold en Lewis Hamilton 44 Zero Sugar. Dat zijn absolute consumentenfavorieten! Ook dit jaar lanceerden we een nieuwe suikervrije drank in Europa: Ultra Rosa.”

Wat drijft je interesse in suikervrije dranken?
“Onze innovatie als merk en de loyaliteit van consumenten drijft ons. We zijn gepassioneerd om onze consumenten keuze en een breed assortiment te bieden. We willen ervoor zorgen dat consumenten die van onze energiedranken genieten, dit desgewenst zonder suiker kunnen doen, zonder dat ze daarvoor moeten inleveren op smaak of kwaliteit.”

"Bijna 60% van het assortiment dat Monster aanbiedt is suikerarm en/of caloriearm"
linksonder bijsnijden.jpeg
"Consumenten kunnen ook zonder suiker van onze energiedranken genieten, zonder te moeten inleveren op smaak of kwaliteit"

We zien Monster wel aanwezig in de out-of-homekanalen, maar veel minder in het supermarktschap. Hoe zit dat?
“Klopt. En dit is jammer, want we hebben het retailkanaal veel te bieden. In de eerste plaats omdat we veel verschillende dranken hebben, die ieder afzonderlijk from scratch worden ontwikkeld. En die hebben we zowel in full sugar-als zero sugar-variant. De Monster-consument switcht namelijk graag tussen wel en geen suiker. Bovendien hebben we een stevige ‘fanbase’. De retailer laat dus omzet liggen en dat is zonde.”

Hoe verklaar je dat Monster in veel supermarktschappen niet meer te vinden is? Speelt de populariteit van private labels hier een rol in?
“Nee, want liefhebbers van privatelabelenergiedranken kiezen heel bewust op basis van prijs, terwijl Monster-liefhebbers bewust kiezen voor een premium energymerk in combinatie met een breed aanbod van verschillende smaken en de diverse suikervrije varianten.
Volgens ons is er iets anders aan de hand. Zoals je misschien hebt gehoord, deed de Europese Commissie in maart van dit jaar een inval bij een concurrent van ons. Mogelijk heeft Red Bull – het heeft in alle kranten gestaan, dus kunnen we net zo goed de naam noemen – de EU-antitrustregels geschonden die kartels, restrictieve handelspraktijken en misbruik van een dominante positie verbieden. Indien Red Bull daadwerkelijk de Europese antitrustregels heeft geschonden dan zal dit zeer verstrekkende negatieve gevolgen hebben gehad, niet alleen voor ons, maar ook voor retailers en consumenten.”

Wat zijn die gevolgen dan?
“Door het brede assortiment van Monster – inclusief de suikervrije en caloriearme energiedranken – niet op het schap te zetten, verminderen retailers het aantal suikervrije dranken dat beschikbaar is voor consumenten in Nederland. Dit schaadt de consument die niet alleen profiteert van meer merken, smaken, de waardepropositie van Monster en vooral meer suikervrije opties, maar schaadt ook de concurrentie tussen merken. Wanneer retailers alle toonaangevende merken energiedranken op een rijtje zetten, inclusief Monster, groeit de categorie energiedranken, inclusief het suikervrije segment. Dit vergroot niet alleen de keuze van de consument, maar komt ook de concurrentie tussen toonaangevende energiemerken als Monster en Red Bull ten goede. Wij maken ons grote zorgen over het feit dat Nederlandse consumenten de voordelen van concurrentie en het (onder andere suikervrije) Monster-assortiment is ontnomen – en ontnomen blijft. Vooral doordat retailers in onze buurlanden zoals Duitsland en België het assortiment van Monster wel blijven aanbieden. We staan niet alleen in deze zorg, want zoals gezegd doet de Europese Commissie actief onderzoek naar het gebrek aan concurrentie, dus beperkte keuzemogelijkheden voor consumenten, in het energiedrankschap.”

Wat mogen we in de nabije toekomst van Monster verwachten op het gebied van suikervrij?
“Uiteraard zijn we enorm enthousiast over ons suikervrije assortiment en de mogelijkheden om te innoveren. En we weten dat consumenten er ook dol op zijn. Dit is echt een van onze onderscheidende factoren en dat heeft gezorgd voor een aanzienlijke groei in de categorie energiedranken. Op dit moment werken we aan de lancering van onze Monster Energy Zero Sugar in Europa, waardoor consumenten dezelfde smaak krijgen als de originele Monster Energy Green, maar dan dus zonder suiker. We hebben het recent in Noord-Amerika zeer succesvol gelanceerd, binnenkort is dus ook Europa aan de beurt.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: