Ondernemers

Interview: Jan Verbeeten: ‘Weet wat je doet’ is bewuste voeding

OVERLOON - Bij de kruidenierswinkel Verbeeten in Overloon hadden ze vroeger iedere week een bord in de winkel hangen met “Stop, even kijken”, en dan volgde de reclame. Levensmiddelenkrant neemt deze tekst wel heel letterlijk en vraagt de huidige Plus-ondernemer Jan Verbeeten een kijkje te mogen nemen in de schappen met bewuste voeding in zijn drie vestigingen. Hoe zien die eruit en welke veranderingen zijn er in de afgelopen jaren geweest? Kortom: wat is nu eigenlijk bewuste voeding?

Nanja Pol |

Het familiekruideniersbedrijf Verbeeten vindt zijn oorsprong in al in 1846 in Vierlingsbeek. Jan Verbeeten is het meest recent in beeld. Hij stapt in 2008 in bij de vestiging van zijn vader. Samen met zus Jolien – verantwoordelijk voor personeel en opleidingen – en achterneef Coen die het financiële gedeelte op zich neemt, wordt het drietal in 2011 eigenaar van drie vestigingen in Overloon, Tegelen en Vierlingsbeek. Zelf doet Jan marketing en beheer. Alle drie hebben ze een coachende rol in het bedrijf bij veranderingen en trends. Ook ontwikkelingen op het gebied van bewuste voeding volgt het drietal op de voet.

Weet wat je doet
Voor de supermarktondernemer vallen producten die in de Schijf van Vijf staan onder bewuste voeding. Alhoewel het begrip natuurlijk rekbaar is. Want is bijvoorbeeld brood wel gezond? “Ik vind volkoren brood gezond, maar de wetenschap kan daar anders over denken vanuit verschillende invalshoeken. Ook de groeiende productgroep allergeenvrije artikelen – bijvoorbeeld zonder lactose of gluten – en suikervrij valt voor mij in de categorie bewuste voeding. Eigenlijk is het begrip ‘bewust’ samen te vatten als: weet wat je doet”, aldus Verbeeten.

Bewust tussen normaal in het schap
Hoe groot de vraag naar bewuste voeding zoals allergeen- en suikervrij is, is niet gemakkelijk te meten. Wel merkt Verbeeten een groeiende behoefte ernaar. En dus wordt de ruimte in de daarvoor bestemde schappen groter en daarmee het assortiment diverser. Hij stelt hierbij wel dat die diversiteit verschilt per regio. In traditionele gebieden is het aanbod voor de klant minder groot dan in de steden. “De vraag naar bewuste voeding, neem gembershotjes als voorbeeld, scheelt per winkel en marktgebied”, vindt hij.

Volgens de ondernemer heeft niemand verantwoord snoep op het boodschappenlijstje staan. Daarom gelooft hij in het beïnvloeden van het koopgedrag door de ‘bewuste’ producten tussen de ‘normale’ te leggen. “Als je ze namelijk in een apart schap legt, ziet de klant ze eerder over het hoofd dan wanneer er een mix is”, aldus de eigenaar.

‘Je ziet ze groeien’
In het Plus-assortiment bewuste voeding hebben de vestigingen van de familie Verbeeten ook een aanbod van regionale versproducten. De ondernemer noemt aardappelen, bessen en asperges van lokale kwekers als voorbeeld.
Naast de aspecten vers en gezond vindt de supermarkteigenaar duurzaamheid bij bewuste voeding horen: “Lokaal en seizoensgebonden, dat ligt ons. En herkenbaarheid. Neem nu de kersen van Kers en Zo: hoe mooi is het als je ze ziet groeien terwijl je erlangs fietst, en ze vervolgens herkenbaar vers terugziet in de winkel? We hebben ons eigen private label met de naam De Streek+Verbeeten in elk filiaal liggen. Hieronder vallen versproducten als brood, patisserie, groenten, fruit maar ook wijn van Wijngaard by Ypma uit de streek.”

"Ik geloof in het beïnvloeden van het koopgedrag door ‘bewuste’ producten tussen de ‘normale’ te leggen en niet in een apart schap"

Functioneel blootgeven
Verbeeten ziet verder een ontwikkeling in de nichemarkt van sportvoeding, en de consument omarmt deze trend; de vraag naar functionele voedingsartikelen als onderdeel van een bewuste leefstijl neemt toe. Daarom heeft hij producten van sportvoedingsmerk XXL Nutrition in de drie Verbeeten-vestigingen liggen. In het standaard Plus-assortiment is deze productgroep nog onderbelicht. Verbeeten gelooft in deze relatief nieuwe markt. De komst van XXL Nutrition heeft een aanzuigende werking op de verkoop van andere producten die onder de noemer bewuste voeding vallen. “Klanten komen voor de XXL Nutritionartikelen. Een bak Franse kwark bijvoorbeeld is dan een bewuste en logische aanvulling in het mandje van mijn klanten.”

Inspireren, niet beleren
Verbeeten ziet dat steeds meer mensen verantwoord met hun voedingspatroon omgaan. Die verandering vraagt dus om aanpassingen in de winkelrekken. Daarnaast wil de ondernemer zijn klanten inspireren in zijn supermarkten. In samenwerking met de gemeente, stakeholders en de GGD start een pilot ‘Gezondschap’ in de vestigingen Overloon en Vierlingsbeek. Dit landelijke project is een initiatief van De Voedselapotheek die gelooft in gezond voedsel als medicijn. Het is een integraal systeem omdat gezond leven niet alleen uit gezond eten bestaat, maar ook uit meer bewegen. Daarom doen lokale sportverenigingen mee. Het doel is om mensen bewust te maken van gedrag.

“Maar we willen niet belerend overkomen, we willen onze klanten liever op een positieve manier inspireren. Via onze site en die van de participanten en social media brengen we onze klanten op de hoogte van de pilot die op 9 februari start en zes weken gaat duren.” Thema’s als gezonde (school)lunch, eetwissel van chips naar gezondere zoutjes en beweging en voeding wisselen elkaar tweewekelijks af. Met gezonde producten in het supermarktschap mensen bij hun boodschappen op ideeën brengen en laten zien hoe lekker, gemakkelijk en betaalbaar gezond eten kan zijn, dat is de bedoeling van Gezondschap.

Niet roomser dan de paus
“Maar uiteindelijk zijn we natuurlijk een bedrijf met winstoogmerk. We hoeven niet roomser dan de paus te zijn. We haken graag in op de wens van de consument om bewuster te eten en richten daar onze schappen op in.
Tegelijkertijd willen we tegemoetkomen aan al onze klanten en zorgen dat ze tevreden zijn. Naast het gezonde volkorenbrood zijn ook iets minder verantwoorde croissantjes te vinden. Zondigen moet kunnen, vind ik. We volgen de weg van de geleidelijkheid”, zegt Verbeeten met de diplomatie van een Limburger.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.