DEN HAAG – De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel vindt dit jaar plaats van 4 tot en met 10 maart. De zevende editie van de gedragsveranderende campagne is om de consument aan te sporen minder vlees en meer plantaardig te eten. Levensmiddelenkrant is benieuwd naar de impact en haalbaarheid in de ogen van een deskundige.
Diëtiste en coach in voeding en leefstijl Mariëtte Remijnse laat haar licht schijnen op het effect van een week zonder vlees en zuivel. De diëtiste heeft een eigen voedingsadviespraktijk bij verschillende Haagse huisartsen. Zij juicht elk gedragsveranderend initiatief toe als het gaat om (gezonde) voeding, maar met een kanttekening, zonder met een vingertje te willen wijzen. “Een week is wat kort om een grote impact te verwachten. Dat het jaarlijks terugkeert, helpt in ieder geval. Al pak je er elk jaar maar een heel klein deel van de consumenten mee.”
Niet betuttelen
De leefstijlcoach is geen voorstander van betutteling. “Daar houden mensen nou eenmaal niet van. Kijk naar de Covid-periode. Mensen kregen het gevoel dat hen iets werd afgenomen. Dat werkte averechts”, legt ze uit. “Stress, slaapproblemen, weinig energie, allemaal elementen die meespelen bij de haalbaarheid van de doelen die gesteld worden om de gezondheid te verbeteren. Vaak nemen overtuigingen een grote rol in bij bijvoorbeeld eetbuien en verslavingen. Door een bewustzijns- en gedragsverandering te realiseren, help ik mensen andere keuzes te leren maken. Ik reik ze een helpende hand. Ik doe niet uitgesproken tegen mijn cliënten en push niet met diëten. Ik kijk liever naar wat past bij iemand.” Zo werkt het ook met een gedragsveranderende campagne zoals De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel.
Overkill aan keuze
Zo’n campagne waarbij bewustzijn van wat jij in je mond steekt, wat voedsel met ons doet, werkt heel positief. We worden beïnvloed door onze ouders, opvoeding, omgeving en sociale druk. De overkill aan keuzes in de supermarkt noemt Remijnse ook een boosdoener wanneer het gaat om ongezonde voeding. Hier ligt voor supermarkten een belangrijke taak. “Maak de keuze voor gezonde producten wat gemakkelijker en leuker voor de klanten. Leg ze meer zichtbaar in de schappen. Maak ze ook betaalbaarder”, aldus de leefstijlcoach.
Smaakvol
De diervrije producten mogen vooral ook lekkerder, als het aan Remijnse ligt. Aan de smaak valt nog te sleutelen en ze bevatten veel kleur, - geur en smaaktoevoegingen. En ze mist een goede, smaakvolle diervrije kaasvervanger in de schappen. “Eentje die ook smelt bij het bereiden”, verzucht ze. “Ik heb al wat vlees- en kaasvervangers geprobeerd, maar ben afgehaakt. Ik gebruik soms nog wel vegagehakt en plantaardige spekjes. Hier is echt nog winst te behalen voor fabrikanten.”
Verantwoordelijkheid
Betaalbaarheid en zichtbaarheid van alternatieven in de schappen, daar liggen de kansen voor supermarkten, volgens Remijnse. Maar ook verantwoordelijkheid. Zij vindt dat de branche voor een deel de oorzaak is van het ongezonde leefpatroon van de consument. Ze is dan ook blij met de deelname van supermarkten aan de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel. Ze hoopt dat die er een vervolg aan geven en meer continuïteit brengen in de bijdrage aan gedragsverandering. Maar uiteindelijk hebben mensen zelf natuurlijk ook een verantwoordelijkheid. De leefstijlcoach helpt haar cliënten in haar praktijk op weg en geeft tips mee: “Ben je eraan toe om je leefstijl te veranderen? Stel dan kleine doelen zodat er een haalbaarheid is in je intentie om gezonder te leven. Maak contact met jezelf. En vooral: doe iets waar je vrolijk van wordt!”
De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel vindt dit jaar plaats van 4 tot en met 10 maart.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.