AMSTELVEEN – Bij vele huishoudens staat er in de eerste week van oktober ‘iets lekkers voor Max en Simba’ op het boodschappenlijstje. Oftewel: een verwennerij voor de hond en kat. Denk aan een botje dat normaal gesproken geen onderdeel is van het voedingspatroon, of luxe natvoer dat alleen met speciale gelegenheden wordt geserveerd. Huisdieren zijn onderdeel van het gezin en worden daarom op 4 oktober, Dierendag, volop verwend.
Het hebben van een huisdier betekent niet alleen een gezinslid erbij. Het blijkt namelijk dat een hond of kat positieve invloed uitoefent op de mentale en fysieke gezondheid van de baasjes. Dat komt naar voren in een onderzoek van Nestlé Purina. Het bedrijf, dat onder andere bekend is van de merken Pro Plan, Felix en Bonzo, hield een enquête onder 1265 hondenbezitters en vroeg onder andere naar hoe hun huisdier positieve impact heeft op hun fysieke en mentale gezondheid. Zo gaf 82% van de ondervraagden aan dat ze door een rondje met de hond beter konden ontsnappen aan de druk van het dagelijks leven. Daarnaast gaf 69% aan dat de conditie was verbeterd sinds het in huis halen van een hond. Kortom, het hoofd leeg en meer beweging zijn enkele van de positieve gevolgen van een hond hebben.
Levenslange verbintenis
Niet alleen de hondeneigenaren ervaren wat een huisdier met hun geest en lichaam doet, datzelfde geldt ook voor iedereen die een kat heeft. Studies, in opdracht van Purina, tonen aan dat huisdierbezitters over het algemeen gelukkiger zijn dan niet-huisdierbezitters. Het krijgen van een kat brengt ook een grote verantwoordelijkheid en levenslange verbintenis met zich mee. Bovendien is het bewezen dat het hebben van een kat het stressniveau verlaagt. Ook hebben katteneigenaren doorgaans een lagere bloeddruk dan mensen zonder huisdieren.
Een rijker leven
Er zijn tal van redenen om een huisdier te nemen: het is natuurlijk gezellig, maar het is ook goed voor een betere mentale en fysieke gezondheid. Bij Purina geloven ze er daarom ook in dat het leven rijker wordt wanneer mensen en huisdieren samenkomen. De slogan van het bedrijf luidt niet voor niets: ‘ Pets and People are Better Together ’. Het bedrijf is van mening dat huisdieren spontaniteit toevoegen aan het leven, evenals humor en een gevoel van betekenis. Die welbekende Max en Simba herinneren de mensen eraan om te blijven spelen en om gul te zijn.
Lees verder onder de foto ↓
Emotie
De categorie diervoeding, zoals die in de supermarkt staat gepresenteerd, is er eentje waar veel emotie bij komt kijken. Huisdiereigenaren willen tenslotte dat hun beestje het beste en lekkerste eten krijgt. Dierendag is om die reden dan ook het uitgelezen moment om shoppers te inspireren door hun huisdier extra te verwennen met bijvoorbeeld snacks en meer up-trade merken als Gourmet. Op de winkelvloer biedt dat kansen voor second placement. Eigenlijk kunnen we stellen dat Dierendag de Valentijnsdag onder de dieren is, en als er wordt gekeken naar de aandacht rondom 14 februari, dan is er nog veel te winnen voor Dierendag. Bovendien komen er elke dag nieuwe ‘ petparents ’ bij, baasjes die de categorie nog niet kennen en die te verleiden zijn om het beste te kiezen voor hun huisdier. Op de winkelvloer kan nog wel meer worden ingespeeld op de emotie. Het zijn immers geïnteresseerde en betrokken shoppers, die op zoek zijn naar informatie. Neem de schapcommunicatie bij wijn: zo zou het ook bij diervoeding kunnen, als het aan Nestlé Purina ligt. En ook de positieve invloed op de mentale en fysieke gezondheid kan terugkomen op de winkelvloer, zoals bij de hondensnacks: ‘Doe een extra trainingsrondje met Adventuros trainingssnacks’.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.