387825-Studio-Lauda-Hertog-Jan-Totaal-5c62f3-original-1618923079-1536x1025.jpg.jpg

Hertog Jan aan de top

DIEMEN – Biermerk Hertog Jan boekte vorig jaar in de supermarkten en slijterijen de hoogste omzet van alle alcoholhoudende dranken in 2022. Met 309 miljoen euro versloeg het in Nederland Heineken, dat op 297 miljoen euro omzet bleef steken. De vier hoogste plekken in de NielsenIQ top 25 alcolholhoudende dranken werden verder bezet door Grolsch en Amstel.

Redactie |

Pas op plek vijf staat het eerste merk dat geen bier is. Bacardi is met 77 miljoen euro omzet het hoogstgeplaatste sterkedrankmerk van de zeven gedistilleerd merken in de top 25. Pas op plek 9 staat het eerste van twee wijnmerken in de lijst. Lindeman’s bezet die plek met een omzet van 37 miljoen euro. Biermerken domineren met 16 plekken de top 25. Vijf daarvan zijn speciaalbiermerken die niet gelieerd zijn aan een pilsmerk. Leffe is in die categorie de hoogstgeplaatste. Het bier staat met een omzet van 52 miljoen euro op plek 7.

De totale omzet van de top 25 merken in 2022 was 1,55 miljard euro, een lichte daling van 0,4 procent ten opzichte van 2021.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops