LEEDS – Asda Group neemt circa 350 tankstations en meer dan 1000 food-to-go-locaties over van de EG Group in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. De overname heeft een waarde van circa £ 2,27 miljard. Asda beoogt met de overname nog meer klanten aan zich te binden en de groeistrategie te versnellen in gemak, omnichannelretail en foodservice. De transactie wordt naar verwachting in het vierde kwartaal van 2023 afgerond.
Met de aankoop van de Engelse en Ierse activiteiten van EG Group zal Asda ongeveer 21 miljoen klanten per week kunnen bedienen en groeien talloze takken van de supermarktorganisatie, zoals het loyaliteitsprogramma, brandstof, kruidenierswaren, foodservice en omnichannelretail. Alles onder het kopje ‘customer first’. Ook verwacht Asda veel banen te scheppen met deze overname.
Drijfveren
Asda geeft aan zich met de overname op vier belangrijke drijfveren te hebben gebaseerd. Zo zien ze dat consumenten zich voor hun boodschappen aanpassen aan hybride werkpatronen, waarbij ze vaker lokaal winkelen. Daarnaast vullen ze hun wekelijkse boodschappen aan met producten voor onmiddellijke consumptie en maaltijden voor dezelfde dag. Gemakswinkels bevinden zich in het hart van gemeenschappen en bieden een scala aan diensten met toegevoegde waarde die bezoekersaantallen stimuleren. Tenslotte geven consumenten vanwege hun drukke levensstijl steeds meer de voorkeur aan food-to-go en afhaalmaaltijden.
Veranderende behoeften
Na voltooiing van de transactie is Asda van plan om binnen de komende drie jaar meer dan £ 150 miljoen te investeren om het gecombineerde bedrijf volledig te integreren. Als onderdeel van de transactie verstrekken de aandeelhouders circa £ 450 miljoen extra eigen vermogen om de transactie te financieren. Mede-eigenaar van de Britse super Mohsin Issa: “De combinatie van Asda en EG UK&I zal positief nieuws zijn voor automobilisten, aangezien we Asda's zeer concurrerende brandstofaanbod aan nog meer klanten kunnen aanbieden." Stuart Rose, die voorzitter is van Asda, spreekt over een ‘consumentenkampioen’. “Gedurende mijn carrière in de detailhandel is één ding altijd waar geweest: voldoen aan de veranderende behoeften van klanten is de weg naar groei. Deze transactie heeft alles te maken met het stimuleren van groei door Asda's erfgoed in waarde te brengen voor nog meer gemeenschappen en de groei van haar gemakswinkelactiviteiten te versnellen", aldus Rose.
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops