AMERSFOORT/KALLO – Zuivelbedrijven FrieslandCampina en Milcobel kondigen een fusie aan. Met het samengaan willen zij een toekomstgerichte organisatie die zuivel centraal stelt voor leden-melkveehouders, medewerkers, consumenten en zakelijke klanten. De op handen zijnde fusie moet nog worden goedgekeurd door de ledenraad van FrieslandCampina, de Buitengewone Algemene Vergadering van Milcobel en mededingingsautoriteiten.
De zuivelorganisaties hebben leden-melkveehouders, medewerkers, ondernemingsraden en vakbonden geïnformeerd over het voornemen om te fuseren. Uit de fusie ontstaat één internationale en toekomstgerichte organisatie waarmee kansen beter kunnen worden benut en uitdagingen effectiever kunnen worden aangepakt in de mondiale zuivelmarkt, zo melden FrieslandCampina en Milcobel. In de nieuwe hoedanigheid zullen zij zich richten op productontwikkeling van marktsegmenten, zoals consumentenkaas, mozzarella, witte zuivel (o.a. melk, karnemelk en yoghurt) en ingrediënten.
Aantrekkingskracht
Sybren Attema, voorzitter bestuur Zuivelcoöperatie FrieslandCampina U.A., laat weten: “De fusie van FrieslandCampina en Milcobel is meer dan de som der delen. Het creëert één toekomstgerichte, gemeenschappelijke zuivelcoöperatie die veerkrachtig is en kansen op de dynamische, mondiale zuivelmarkt kan benutten. Dit versterkt onze aantrekkingskracht op leden-melkveehouders, handelspartners en medewerkers. Bovendien helpt deze stap ons om een toonaangevende melkprijs voor onze leden-melkveehouders te realiseren, zowel nu als in de toekomst.”
Volop kansen
Betty Eeckhaut, voorzitter bestuur Milcobel, zegt: “Het coöperatieve gedachtengoed, dat diepgeworteld is bij Milcobel en FrieslandCampina, vormt de basis voor deze voorgenomen fusie. Ons doel is en blijft om meerwaarde te creëren voor onze leden-melkveehouders. Door onze regionale complementariteit worden we dé coöperatieve partner voor bestaande en nieuwe leden, met een solide melkaanvoer voor een succesvolle toekomst. Voor medewerkers biedt de nieuwe organisatie volop kansen om zich te ontwikkelen in een internationale omgeving. Voor klanten betekent deze fusie meer innovatiekracht, een uitgebreid productportfolio en verdere professionalisering van onze dienstverlening.”
Wereldwijd
Op basis van de cijfers van 2023 zullen FrieslandCampina en Milcobel (exclusief Milcobel’s Ysco-business die wordt verkocht) in de nieuwe hoedanigheid een pro forma omzet hebben van meer dan 14 miljard euro, actief zijn in dertig landen, wereldwijd bijna 22.000 medewerkers tellen en een totaalvolume van ongeveer tien miljard kilogram ledenmelk verwerken. Deze melk komt van bijna 11.000 leden-melkveebedrijven, in eigendom van ongeveer 16.000 leden-melkveehouders in Nederland, België, Duitsland en Noord-Frankrijk.
De overeenkomst is op hoofdlijnen ten aanzien van de voorgenomen fusie getekend door FrieslandCampina en Milcobel. In de eerste helft van 2025 wordt een fusievoorstel uitgewerkt, waarna het wachten is op een goedkeuring kan van de Buitengewone Algemene Vergadering van Milcobel en de ledenraad van FrieslandCampina. Vervolgens is er nog een goedkeuring van de mededingingsautoriteiten vereist bij deze fusie.
Bron: Levensmiddelenkrant/ Out.of.Home Shops