shutterstock_2037571430.jpg Kroon op het Werk bestaat volgend jaar 25 jaar.

Foodybox: klanten moeten je visitekaartje zijn

KOOG AAN DE ZAAN – De kersteditie van de Foodybox komt er weer aan. Volgens Robert Kroon, eigenaar van communicatiebureau Kroon op het Werk, is de Foodybox een goede manier om naamsbekendheid te krijgen. Geloofwaardigheid en waardevolle relaties met klanten zijn hierbij erg belangrijk.

Rosanne Wormgoor |

De inhoud van de komende Foodybox zie je via deze link.

Elke editie deelt Robert Kroon inzichten over wat er gaande is in de markt van communicatie rondom eten en drinken. Deze keer gaat het over: klanten moeten je visitekaartje zijn. “Onze klanten of toekomstige klanten vind je in de supermarkt”, licht Kroon toe. “Dan moet je denken aan: Old Amsterdam, Remia, Melvita en Wilhelmina. De producenten van die merken zijn onze klanten. Ze komen bij ons, omdat ze publiciteit willen. Als je een product niet kent, waarom zou je het dan kopen? Onbekend maakt onbemind. Wij zorgen ervoor dat ze bekend(er) worden. Dat doen we met name door over de inhoud te communiceren. Bij Old Amsterdam laten we bijvoorbeeld zien wat je behalve als broodbeleg nog meer met hun kazen kan doen. We vertellen het verhaal over Old Amsterdam: hoe wordt het gemaakt en welke recepten kun je ermee maken?”

Gerichte reclame
Volgens Kroon kun je met massacommunicatie niet datzelfde effect creëren. “Met massacommunicatie heb ik het over radio, televisie en buitenreclame, maar ook over online. Op al die platforms kun je maar heel kort iets vertellen over de sfeer van het merk en het merk zelf. Er wordt heel veel online uitgegeven, maar je moet je afvragen: hoe effectief is dat nou? De hele dag door zien consumenten reclame op TikTok, Instagram en Facebook. Een gemiddeld mens krijgt op een dag ongeveer 4.200 commerciële boodschappen tot zich. Heel veel mensen sluiten zich af voor deze reclame. Dit geldt ook voor radio en tv. Van de televisie loop je gewoon weg en bij de radio wordt het een soort ruis.”

"De enige manier om effectief reclame te maken, is door gericht een boodschap te sturen naar geïnteresseerden"

Geloofwaardigheid
“De enige manier om effectief reclame te maken, is door heel gericht een boodschap af te sturen op mensen die er geïnteresseerd in zijn”, aldus de eigenaar van het communicatiebureau. “De Foodybox richt zich op mensen die communiceren over eten en drinken. Als een medium of een influencer positief bericht over een product in de Foodybox, is de kans dat je raak schiet een stuk groter. Dat is de kracht van de Foodybox. Daarnaast zeggen we ook: laat klanten goed over je praten. We vragen regelmatig aan onze klanten of ze tevreden zijn. Ik kan roepen dat het een goed concept is, maar als mijn klant dat niet bevestigt, dan geloven mensen het niet.”

Op de kaart zetten
Verschillende klanten van Kroon op het Werk zijn in ieder geval tevreden. Zo zegt Laura Strijbos, brand manager van Fast Fruit, het volgende: “De Foodybox was voor ons een schot in de roos! Voor het eerst deed er een vriesversproduct mee en ons fruit bleek een groot succes. Dankzij de soepele samenwerking met Kroon op het Werk kreeg ons merk een flinke boost in naamsbekendheid en zichtbaarheid. Een absolute aanrader voor wie zijn product op de kaart wil zetten!”

Elk kwartaal stuurt Kroon op het Werk, een communicatiebureau op het gebied van food & drinks, een Foodybox. Volgend jaar bestaat het bedrijf 25 jaar. De box bevat verschillende etens- en drinkwaren en wordt gestuurd naar ruim vijftig culinaire en lifestyleredacties en honderd foodinfluencers.

De planning voor de volgende edities van de Foodybox 2025 is ook al bekend:

-Paasbox: 26 maart
-Zomerbox: 18 juni
-Herfstbox: 24 september
-Kerstbox: 10 december

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.