IMG_8829.jpg

Foodybox: Free publicity, bestaat dat nog?

KOOG AAN DE ZAAN – “Laatst vroeg een klant mij of free publicity eigenlijk nog bestond. Waarop ik als communicatieadviseur volmondig ja kon antwoorden.” Aan het woord is Robert Kroon van communicatiebureau Kroon op het Werk. Zijn Foodybox-concept is namelijk op ‘gratis publiciteit’ gestoeld. De gebruikers van deze marketingtool worden er niet voor betaald om de producten uit de Foodybox te promoten.

Nanja Pol |

De inhoud van de komende Foodybox zie je via deze link.

Kroon zegt: “Dat zij dat uit vrije wil doen, is bijzonder te noemen.” Met zij bedoelt hij de ruim honderd foodinfluencers en een vijftigtal culinaire en lifestyleredacties van kranten en tijdschriften die schrijven over de producten van de Foodybox en filmpjes plaatsen op sociale media. Ze laten op een creatieve manier de toepassingen van de items uit de box zien aan hun lezers en volgers, waarna er vraag naar deze producten in de supermarkt ontstaat. Kroon op het Werk brengt de bevindingen in kaart en rapporteert aan de klant over de metingen en resultaten. Ook adviseert Kroon over het omgaan met digitale trends en de inzet van sociale media.
De ontvangers van de Foodybox doen het promoten ‘om niet’ omdat er producten in zitten, die voor hen ook nieuws genereren en dus een bron van nieuwe informatie vormen. Hij vervolgt: “Kroon op het Werk heeft een sterke binding met de redacteuren van gedrukte media en social influencers van de Foodybox. We vormen als het ware één grote vriendengroep waarin we elkaar een dienst bewijzen.” Met de gebruikers van de producten uit de box wil Kroon een community creëren door middel van het organiseren van evenementen en workshops. “Op deze manier geven we iets terug aan de ontvangers. We pamperen ze en zorgen voor ze en geven ze kennis, cadeaus en events”, aldus Kroon. Ook met de opdrachtgevers en klanten van de Foodybox heeft Kroon op het Werk een goede band. Wanneer een producent bijvoorbeeld op zoek is naar een influencer om in te zetten voor een betaalde opdracht, draagt Kroon personen uit de community voor aan de klant. Deze vorm van kruisbestuiving, iets voor elkaar betekenen, is de reden waarom publiciteit creëren voor de klanten van de Foodybox gratis kan.
Gebruikers hebben een streepje voor. Ze zijn lid van de club en genereren hier betaald werk uit.

"Door de kracht van meten is weten, weet je wat het je oplevert"

Samplemogelijkheden
Er zijn nog meer manieren om gratis publiciteit te realiseren, vindt Kroon. Hij gelooft in het versturen van persberichten met samplemogelijkheden. “Wij krijgen veel vraag vanuit de klant om door middel van deze vorm introducties en herintroducties onder de aandacht te brengen. Zo’n persbericht gaat naar ruim vijftienhonderd adressen in mediatitels. De klant geeft aan welke interesse- of mediadoelgroep wordt aangeschreven.” Als voorbeeld geeft hij een producent in vleesvervangers die met vegetariërs, veganisten en vijftigplussers wil communiceren. “Wij selecteren in onze mediadatabase de gewenste mediagroepen. Na circa twee maanden volgt een rapportage van de mediaeffecten. De klant ziet de kracht van ‘meten is weten’ en weet wat het hem oplevert. Ook hier creëren we een binding met onze klanten; de persberichten met sample zijn ons bindmiddel.”

Het All you need is love-gevoel
Deze Herfstfoodybox zit weer vol met nieuwe introducties en bestaande producten die extra onder de aandacht mogen komen. Over de kersteditie van de Foodybox laat Kroon al het volgende weten: “Deze verschijnt op 11 december. Het wordt natuurlijk een Foodybox met producten die in de feestelijke decembermaand passen. We hebben zojuist de video in kerststijl opgenomen. Ik kan je vertellen, je krijgt onmiddellijk het All you need is love-gevoel bij deze kerstversie van de Foodybox.”
Kroon op het Werk verhuist per 11 oktober naar een nieuw kantoor in de Terschellingstraat 1 in Zaandam. Een nieuw adres, maar met dezelfde service en diensten.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.