NIEUWVEEN – De consumentenorganisaties Foodwatch en de Consumentenbond zijn onafhankelijk van elkaar acties begonnen tegen krimpflatie. Dat is wanneer fabrikanten de inhoud van de verpakkingen verkleinen zonder de prijs te verlagen. In sommige gevallen gaat het verkleinen van de inhoud zelfs gepaard met een verhoging van de prijs. Beide organisaties hebben veel meldingen over deze praktijken gekregen van hun respectievelijke achterban.
Waar beide organisaties het grootste probleem mee hebben is de heimelijkheid waarmee dat gebeurt. “Voedselfabrikanten zijn er altijd als de kippen bij om groots op de verpakking te zetten: ‘Nu 50 gram gratis!’, ‘Sterk in prijs verlaagd!’. Uit oogpunt van transparantie en wederkerigheid moet dit ook de andere kant op werken. Wij zouden graag ook slogans zien als: ‘Helaas, even 75 gram minder!’, ‘Nu 20% duurder door hoge grondstofkosten!’ Maar dit zie je vooralsnog niet op voedselverpakkingen staan”, zegt campagneleider Frank Lindner van Foodwatch.
Werkwijze
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, is het daarmee eens. “De honderden meldingen laten zien dat consumenten de heimelijke prijsverhogingen oneerlijk vinden. Daarom vragen wij aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om de werkwijze van producenten en supermarkten te toetsen aan de Wet Oneerlijke Handelspraktijken. Als er extra inhoud in een verpakking zit, zetten fabrikanten dit wel groot op de verpakking. Dus ook bij een verminderde inhoud zouden fabrikanten iets op de verpakking moeten zetten. Dan zijn consumenten in ieder geval gewaarschuwd.”
Volgens de fabrikanten zijn de verlagingen in inhoud nodig om de prijsstijgingen het hoofd te bieden. Op deze manier willen ze de prijs van de levensmiddelen in de winkel niet te veel te laten stijgen om zo de producten aantrekkelijk te houden voor consumenten. Over de prijsstijgingen verwijzen ze volgens de Consumentenbond steevast naar de supermarkten.
Foodwatch en de Consumentenbond vragen hun achterban om het te blijven melden als men meent dat er sprake is van krimpflatie.
Bron: Levensmiddelenkrant