totaalomzet fsin food500 2024.png

Onderzoek

FSIN: Grote sprong in omzet bij foodbedrijven

EDE – De omzet bij foodbedrijven is in 2023 met bijna 25% gestegen ten opzichten van 2021. De totale omzet van bedrijven die zijn opgenomen in de Food500 van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) komt uit op ruim 61 miljard euro. FSIN-directeur Inga Blokker presenteerde de Food500 2024 tijdens een ledencongres.

Redactie |

Het overzicht van de vijfhonderd grootse foodbedrijven in Nederland wordt elke twee jaar gepubliceerd door het FSIN. In het overzicht komt een omzetgroei van maar liefst 22,3% naar voren ten opzichte van de vorige uitgave in 2021. De groei is het gevolg van het sterke herstel van de foodbedrijven na corona en aan de forse inflatie van de afgelopen twee jaar. De Food500 laat ook de worstelingen zien waar bedrijven in de foodservicesector mee te maken hebben. 

Gemaksvoeding
Horeca en fastservice profiteren van een nog altijd groeiende behoefte van consumenten om buiten de deur te eten. Echter staan supermarkten, bezorgservice en speciaalzaken er beter voor omdat zij inspringen op de groeiende vraag naar gemaksvoedingsproducten zoals kant-en-klaarmaaltijden en andere gemaksoplossingen en hebben een voorsprong op de foodservicebedrijven.

Crisiscijfer
Ondanks de recordomzetten geven ondernemers het economisch klimaat een magere 6,8, een iets hoger cijfer dan in 2021 FSIN-directeur Blokker: “Een 6,8 is een ‘crisiscijfer’ dat we alleen in slechte jaren zien, terwijl de omzetgroei juist lijkt te wijzen op een jubeljaar. Zo’n rapportcijfer over de economie liegt echter niet. Het fungeert als een thermometer, die met klinische precisie laat zien wat de echte temperatuur in de markt is.”

Maatregelen
De Food500 laat ook zien dat de meeste foodservice-ondernemers verwachten hun prijzen dit jaar nog eens met 3 à 5% te moeten verhogen, na eerdere forse prijsverhogingen van de afgelopen twee jaar. Een begrijpelijk, maar riskante strategie, gezien de toenemende concurrentie. Andere veelgenoemde maatregelen die bedrijven nemen om te kunnen omgaan met uitdagingen als kostenstijgingen, personeelstekorten en krimpende marges, zijn het beperken van foodwaste, schaalvergroting, het accepteren van een lagere winstmarge en meer gebruik maken van private label.

Volumedalingen en inflatie
Ook het verdienvermogen bij de foodretailers staat onder druk. Supermarkten zagen hun omzet weliswaar fors stijgen, maar zij hebben last van volumedalingen, en inflatie die de consument aanzet tot prijsbewust kopen. Zij kiezen vaker voor huismerken in plaats van A-merken en dat speelt discounters in de hand. Marktleider Albert Heijn  voert de FSIN Food500-ranglijst aan. Geen verrassing, vindt FSIN.

Verdere resultaten en ontwikkelingen staan in de Food500 die Blokker afgelopen dinsdag presenteerde tijdens het FSIN Food500 Congres 2024 in het AFAS-theater in Leusden.

Bron: Out.of.Home Shops / Levensmiddelenkrant.