bionederland.jpg Jan Groen en Elise Bijkerk.

Achtergrond

Elise Bijkerk benoemd tot directeur marktontwikkeling BioNederland

EDE – BioNederland zet de volgende stap om de groei van de consumptie van biologisch eten te versnellen met de aanstelling van een directeur marktontwikkeling in de persoon van Elise Bijkerk. De vereniging voor biologische producten en handel pakt zo haar verantwoordelijkheid om een cruciale rol te spelen bij het behalen van de overheidsambitie om 15% biologische consumptie en landbouw te realiseren.

Zoë Kools |

De consument heeft volgens BioNederland nog onvoldoende kennis over waarom biologisch, juist in de tijd van klimaat- en gezondheidsuitdagingen, een belangrijk onderdeel van de oplossing is. Om de markt voor biologische producten te laten groeien, moet hier verandering in komen. Bijkerk moet de groei van biologisch meer focus geven. “We staan voor een grote opgave de komende jaren om de consumptie van biologisch eten te laten groeien van 4% naar 15% in 2030. Met Elise als directeur marktontwikkeling hebben we een zeer ervaren en gedreven persoon in huis, die de verbinding gaat maken met de verschillende marktpartijen om biologisch relevant te maken en daarmee groei te realiseren. Dit is geen makkelijke opgave, maar we hebben de verantwoordelijkheid dit tot een goed eind te brengen”, aldus BioNederland-voorzitter Jan Groen.

Brede ervaring
Bijkerk heeft een ruime ervaring op het gebied van (biologische) voeding en het ontwikkelen van categorieën, merken en innovaties. Na haar studie bedrijfseconomie begon ze haar loopbaan bij Nutricia, waar ze onder andere verantwoordelijk was voor de groei van biologische kindervoeding. In 2008 vertrok ze voor Danone naar Spanje waar productinnovatie haar expertise was. Ze keerde voor Danone terug naar Nederland, waarna ze een periode zelfstandig aan de slag ging. Hierna vertrok ze in 2015 naar Denemarken waar ze werkzaam was voor Arla. Dit merk bracht haar uiteindelijk in Duitsland, waar ze als categoriedirecteur verantwoordelijk was voor de categorie verse zuivel, inclusief biologisch. Sinds 2023 is Bijkerk terug in Nederland waar ze met haar bedrijf f.EAT bedrijven helpt bij de transitie naar een beter voedselsysteem.
Bijkerk zegt: “Als kind heb ik het belang van biologisch mogen ervaren. Daar is mijn passie voor biologisch als logische keuze voor mens, dier en natuur ontstaan. Zeker in deze tijd, met veel uitdagingen op het gebied van duurzaamheid en gezondheid, is biologisch eten de logische en lekkere keuze. Daarom kunnen we niet tevreden zijn met de bescheiden rol die biologisch nu in het dagelijkse voedselaanbod speelt. Ik wil mijn ervaring in de voedingssector, bij onder meer Nutricia, Danone en Arla, graag inzetten om dit te veranderen.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.