image00101.jpg

Duurzame voeding wint terrein

ZALTBOMMEL – Voeding met een duurzaam keurmerk krijgt een steeds groter aandeel in de omzet van supermarkten. In 2022 steeg de omzet daarvan met 11% terwijl de markt groeide met 4,8%. Binnen de totale foodomzet is het omzetaandeel van producten met een duurzamer kenmerkt zelfs 22,3%. De cijfers komen uit de Monitor Keurmerken Retail die gepubliceerd zijn door marktonderzoeker Circana.

Redactie |

Door de inflatie en hoge prijsstijgingen was het de verwachting dat dit invloed zou hebben op de aankoop van duurzamere producten, maar dat bleek minder het geval. In totaal werd er voor meer dan 7 miljard euro aan producten met een keurmerk verkocht.

Het sterkst groeide de omzet in het AGF-segment met 19,2% maar het omzetaandeel is met 13,2% nog altijd veel lager dan in bijvoorbeeld vis en ei. Daar hebben de producten met keurmerk ruim 80% van de omzet in handen.

In de Monitor Keurmerken Retail zijn de volgende keurmerken opgenomen: ASC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, On the way to PlanetProof, Rainforest Alliance en UTZ voor alle supermarkten behalve Aldi en Lidl.

Bron: Levensmiddelenkrant