Ruben-Bringsken.jpg Directeur van Boon, Ruben Bringsken.

Directeur Boon: ‘Eerlijke prijzen in de gehele keten’

DRIEL – Peulvruchtenproducent Boon gaat per 1 april 2025 een blijvende prijsverlaging doorvoeren over het hoofdassortiment. Het bedrijf wil hiermee de consumptie van bonen in ons land vergroten en zo bijdragen aan een toekomstbestendig voedselsysteem.

Redactie |

Voor Boon is haar missie om peulvruchten op de kaart te zetten in Nederland belangrijker dan het behalen van grote winsten. “We willen laten zien dat peulvruchten dé eiwitbron van de toekomst zijn”, zegt Ruben Bringsken, directeur van Boon. “De marge die we maken op onze producten, investeren we daarom in het verkorten van de keten, vanaf de teelt tot aan de verwerking in onze duurzame innovatieve verpakkingen.” Hij vervolgt: “We verlagen onze prijzen om onze bonen nog toegankelijker te maken en zo onze positieve impact te vergroten. Zo kunnen we in de toekomst ook meer bonen uit Nederland halen. Dit biedt Nederlandse boeren de nodige afzetzekerheid waardoor we samen investeren in een toekomstbestendig voedselsysteem.”

Eerlijke prijs
De prijsverlaging heeft geen impact op de prijs die de boeren van Boon ontvangen voor hun producten, verzekert het bedrijf. Die krijgen nog steeds een eerlijke prijs en worden geholpen om nog meer bonen in ons land te telen. Volgens Bringsken gaan de grootschalige marketingactiviteiten op korte termijn verdwijnen en komen er unieke samenwerkingen met vooruitstrevende retailers die geloven in de missie van Boon voor in de plaats.

Artikel gaat verder onder de foto ↓

BOON.jpg

"Wij geloven dat een kleine verandering in eetgewoonten een groot verschil kan maken voor de planeet", aldus Bringsken. "Met deze prijsverlaging nemen we de laatste drempel weg voor consumenten om vaker peulvruchten op tafel te zetten. Plantaardige voeding speelt een steeds belangrijkere rol in het leven van consumenten, en peulvruchten passen daar uitstekend bij. De prijs blijkt vaak nog een drempel. En dat terwijl peulvruchten een heel voedzaam en duurzaam alternatief zijn voor dierlijke eiwitten, met een lagere CO₂-uitstoot en minder land- en watergebruik.”

Volgende fase
Bringsken: “Nu Boon naamsbekendheid gerealiseerd heeft, is het tijd voor de volgende fase: Het toegankelijker maken van de producten voor de consument. Met de nieuwe prijzen betaalt de consument alleen voor de intrinsieke waarde van het product en dat is voor veel mensen welkom in een tijd waarin de prijzen voor veel producten en diensten enorm gestegen zijn. Hiermee zetten we ons in voor eerlijke prijzen in de gehele keten.”

Bron: Levensmiddelenkrant