Poiesz Sneek aug2023 (27).jpg Sfeervolle aankleding met ‘topwijnen’ op de wijnafdeling inspireert en nodig shoppers uit om een aankoop te doen.

De G van Genieten volgens category manager Mark Smit

SNEEK - Boodschappen doen op een lege maag is niet zo’n goed idee als het om gezondheid en portemonnee gaat. Toch gebeurt dat maar al te vaak. De artikelen voor de lekkere trek staan niet zo uitgebreid op het boodschappenlijstje vermeld als waar we uiteindelijk mee thuiskomen. Wie zorgt er nu eigenlijk voor dat we ons laten verleiden om al die gewoon lekker-producten in ons boodschappenmandje te stoppen? Levensmiddelenkrant vraagt het aan category manager Mark Smit van supermarktketen Poiesz.

Nanja Pol |

Supermarkten doen er van alles aan om de klant tot kopen aan te sporen. Het winkelontwerp is erop ingericht om meer geld te besteden. Zo is de routing van groot belang. Ook wordt er gekeken naar de plek waarop artikelen worden geplaatst en de beste invulling van de schappen. Mark Smit heeft in de nieuwste vestiging laten zien hoe belangrijk dat is. Hij is de category manager van Poiesz die verantwoordelijk is voor wijn, bier, zoutjes, nootjes en toast. De supermarkt in het Friese Berltsum opende 10 april haar deuren. Met de keuze voor de inrichting maakt de supermarkt de belofte waar dat ieder nieuw geopende winkel een verbeterde versie is van de vorige winkel. Smit zegt: “Maar daar moet dan wel de ruimte en het juiste marktgebied voor zijn. De winkel in Berltsum heeft beide en daarom konden we er een zeer fraai borrelplein maken.”

Variëren en rouleren
De category manager in het borrelsegment vertelt over het belang van een goed ingericht borrelplein: “Ik heb het altijd over ‘de G van Genieten’. En waar kun je de klant het meest prikkelen en inspireren om in het weekend te kunnen smullen van lekkere producten?” Bij Poiesz worden de artikelen op een inspirerende manier gepresenteerd. Dat was altijd al het geval, maar in dit vernieuwde borrelplein komt dat beter tot uiting, zo stelt de categorymanager. Samen met andere collega’s van het familiebedrijf zorgt hij ervoor dat het bestaande assortiment wordt aangevuld met nieuwe producten. “Door te variëren en rouleren, kunnen we wat anders aanbieden en zetten we de klant aan om eens iets nieuws te proberen. Op kantoor beoordelen we met zijn allen items voor vernieuwing in het assortiment. Ik ben als category manager in the lead en toets de producten weer bij andere mensen. Mijn oordeel is dus uiteindelijk bepalend.”

Borrelplein Berltsum 3.jpg Het borrelplein in de Poiesz te Berltsum.

Streekproducten
Lekkers uit de regio vinden ze erg belangrijk bij Poiesz. “Streekproducten zoals de droge worsten zijn niet alleen op het borrelplein, maar door de hele winkel te vinden. Ook de Noordertrotsproducten die voor een genietmoment zorgen, kom je in de hele winkel tegen. Denk aan boerderij- en seizoenskazen, suikerbrood en ambachtelijk schepijs. En Us Heit-bier ligt zowel in het schap als op het borrelplein”, aldus Smit.

Het Poiesz-borrelplein staat niet vast en is nog steeds in ontwikkeling. Het volgende zal er weer anders uit komen te zien dan het plein in Berltsum. Bedrijfsleiders, rayonleiders en de nodige collega’s van het hoofdkantoor bepalen samen de inrichting. Een deel van het assortiment ligt vast, verder bepaalt het management van de winkel zelf ook voor een deel wat het de klant aanbiedt. Dat hangt bijvoorbeeld af van de regio waarin de supermarkt ligt, of van de specifieke vraag naar een bepaald product. Maar ook de grootte van de winkel speelt mee. De lijnen tussen de category manager en de bedrijfsleiders zijn kort, het contact is direct. Dat komt doordat hij regelmatig zijn gezicht laat zien op de winkelvloer. Smit: “Ik geef ze altijd mee: inspireer, varieer en luister goed naar wensen van de klant en blijf ze verrassen.”

Dat geldt zowel voor de artikelen van het borrelplein als voor de meer dagelijkse ingrediënten. “Wij willen onze klanten natuurlijk ook inspireren en adviseren bij wat er elke dag wordt gegeten. Door koppelverkoop helpen en inspireren wij ze. Zo plaatsen we verschillende producten bij elkaar die bijvoorbeeld nodig zijn bij het maken van pasta. In de zomer maken we een presentatie voor sangria met een mooie karaf ter inspiratie.”

Met een goed glas in de zon
Voor Smit is het ultieme ‘gewoon genieten moment’ in het zonnetje zitten met een biertje of een glas wijn met familie en vrienden. Hij ziet geen verschil tussen mannen en vrouwen in koopgedrag als het om wijn, bier, nootjes en andere delicatessen gaat. Smit: “Wat mij betreft is het aanbod van Poiesz in genietmomenten er voor iedereen.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.