section1_page10_article18_1.jpg Denise Grootendorst, presentatrice van de Foodybox.

Fabrikanten

De Foodybox, al tien jaar onderscheidend

KOOG AAN DE ZAAN – Heel veel fabrikanten in de food- en beveragebranche kennen de zoektocht naar een stukje gratis publiciteit voor hun nieuwe product. Ongevraagd worden dozenvol producten verstuurd, in de hoop dat deze een gewillige redacteur of influencer bereiken die hier vervolgens een aardig stukje of filmpje aan wijdt en dat de wereld in stuurt. De Foodybox van Kroon op het Werk maakt al tien jaar het verschil, en grondlegger Robert Kroon legt uit waarom.

Yentl Bocxe Strik |

Bekijk hier de artikelen in de Foodybox.

“We zien om ons heen dat er heel veel energie gestoken wordt in het vullen van mooie dozen met mooie beloften. Maar wat levert het uiteindelijk op? Het kost de fabrikant in kwestie vooral een hoop geld, maar met veelal teleurstellende resultaten. Dat moet anders kunnen”, zo bedacht Robert Kroon, managing director van PR-bureau Kroon op het Werk, zich exact tien jaar geleden. De Foodybox werd een feit. De box van Kroon bevat een greep uit de nieuwste producten. Het bureau verstuurt deze naar een klantenbestand van 150 influencers en redacteurs.
Wanneer het salesteam van Kroon op het Werk potentiële nieuwe klanten benadert voor een plekje in de Foodybox krijgen ze meer dan eens te horen ‘we doen al iets met een box’, of ‘we doen al iets met social influencers’. Maar wanneer ze hen vervolgens vragen naar de aantoonbare resultaten, dan blijft het vaak stil. “Doorgaans weten de bedrijven feilloos hoeveel boxen er zijn verstuurd, maar wat dit het bedrijf daadwerkelijk heeft opgeleverd, blijft in het ongewisse. Dat is wat ónze box zo interessant maakt”, zegt Kroon. “De boxen naar iemand toesturen is namelijk niet zo ingewikkeld, maar deze resultaten meetbaar maken en in de gaten houden wat er met deze boxen gebeurt, dat vergt energie en aandacht.”

Software
Bij het team van Foodybox zijn alleen voor de monitoring van de resultaten al twee mensen fulltime in dienst. “Onze krachten werken met een speciaal voor ons ontwikkeld softwaresysteem, gemaakt door studenten van de Technische Universiteit in Monterrey”, vertelt Kroon trots. “Dit systeem maakt het mogelijk dat social content wordt opgemerkt waar gesproken wordt over een bepaald product, ook wanneer de plaatser geen gebruik heeft gemaakt van een hashtag. Zonder deze software zouden we al de 150 ontvangers nauwlettend in de gaten moeten houden. Dat is ongelooflijk arbeidsintensief.”
De software is zo ontwikkeld dat de verpakking van het product niet eens volledig in beeld hoeft te zijn om te worden herkend. “Wanneer een van de ontvangers van de Foodybox een Instagram-story post waarbij een flesje Kühne mosterd maar voor een deel in beeld is, weet onze software het bericht nog op te merken”, stelt Kroon. “We zien dat onze inspanningen ook lonen. Onze software maakt het mogelijk dat 15% meer berichten worden afgevangen, wat zich vertaalt in ditzelfde percentage bereikwinst. Hierdoor zijn we bewezen waardevoller voor de klant.”

Mediawaarde
“Fabrikanten betalen een vast bedrag om met hun product in de box te komen, waarna wij garanderen dat dit bedrag minimaal vertienvoudigd wordt in mediawaarde. Meestal zelfs tussen de 15 en 20 maal je waarde retour. Als eigenaar van de tent maakt dit mij ontzettend trots. Het feit dat we ieder kwartaal de box weten te vullen met goede producten, en nog nooit een box hebben moeten overslaan, maakt me zeer erkentelijk. Trots op mijn team en op de formule. Jaar in, jaar uit blijft de Foodybox overeindstaan.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: