Coop-directeur Fred Bosch werpt blik op 2018

NIEUWVEEN - Het nieuwe jaar staat voor de deur en daarom werpt Levensmiddelenkrant een blik op 2018 met Fred Bosch, algemeen directeur van Coop Supermarkten. Wat kunnen we verwachten van de supermarktketen?

Lisa van der Linden |

Wat gaat 2018 voor jaar worden voor de supermarktbranche?
“De ontwikkeling van nieuwe formats en concepten binnen de levensmiddelenbranche zet in 2018 onverminderd door. Opvallend is dat het aanbod de vraag steeds meer creëert. De samenleving individualiseert en de veeleisende consument laat traditionele patronen meer en meer los. De vraag wat eet ik vandaag? wordt belangrijker; maaltijdoplossingen en ready-to-eatproducten zijn overal en voor elk eetmoment beschikbaar, omdat horeca en detailhandel verder in elkaar schuiven. Daarnaast blijft efficiënt omgaan met tijd, gemak en snelheid voor de consument essentieel. Resultaat is dat op een andere manier boodschappen wordt gedaan, met een hogere bezoekfrequentie aan de fysieke supermarkt en groei in online bestedingen tot gevolg. De economie is op stoom en de consumentenbestedingen stijgen, waardoor in 2018 de (online) omzetgroei binnen de branche zich opnieuw positief zal ontwikkelen.”

Wat kunnen we verwachten van Coop?
“Coop Supermarkten blijft in 2018 samen met haar stakeholders het verschil maken. We blijven op tv te zien met onze succesvolle televisiecampagne. Coop is een organisatie met een verfrissend en authentiek verhaal in de concurrerende supermarktbranche. Dat verhaal staat samen met onze merkwaarden Dichtbij, Lekker en Goedcoop centraal in de commercials en onze andere uitingen. Daarnaast wordt Coop Vandaag in 2018 in diverse binnensteden van het land zichtbaar. Met ons stadsconcept beantwoorden we de vraag van de consument naar gemak, dagverse en gezonde voeding. Coop blijft bovendien gespitst op gezonde groei: via acquisities willen we doorgroeien en door stevig in te zetten op de webshop en een bestelapp te introduceren, wordt Coop ook online zichtbaarder voor de consument.”

Waar kijkt u het meest naar uit?
“Coop mag zich inmiddels meten met de grote spelers binnen de supermarktbranche. In 2017 hebben we grote stappen gezet op het gebied van merk- en naamsbekendheid, waardoor we ons qua dominantie en zichtbaarheid op een ander speelveld begeven. Om op dit niveau te kunnen acteren, blijft Coop investeren en innoveren in haar fysieke winkels en webshop. Dat is cruciaal voor verdere groei. Ik kijk ernaar uit om in 2018 samen met onze medewerkers het verschil voor onze klanten te maken en zo te laten zien dat Coop dé supermarkt is voor de dagelijkse maaltijd.”

Wat gaat de grootste verandering worden ten opzichte van 2017?
“In 2018 zal er met name sprake zijn van een verdieping van eerdergenoemde ontwikkelingen. Blurring, nieuwe formats en het uitdiepen van bestaande (stads-) concepten blijven belangrijk en onze aandacht vragen.”

Bron: Levensmiddelenkrant

grote_foto-a900x525.jpg