DEN HAAG – De Consumentenbond overweegt juridische stappen tegen supermarktketen Albert Heijn om de vele fouten op de kassabon. Na jaren van controles, waar bij diverse supermarktketens voortdurend fouten op de kassabon werden geconstateerd, is de maat voor de consumentenorganisatie nu vol. Bij Albert Heijn zijn de zaken nog steeds niet op orde.
Eind april kwam de bond met een laatste waarschuwing aan Plus, Jumbo en Albert Heijn. Nog steeds kwam daar de prijs op de kassabon niet overeen met die in de winkel. Dat was vooral het geval bij actieproducten. Naar aanleiding van deze bevinding ging de Consumentenbond in gesprek met de ketens. Dat resulteerde in het nagenoeg verdwijnen van de fouten bij Plus en Jumbo. Jumbo krijgt zelfs alle lof. De supermarkt heeft de verkeerde prijsborden weggehaald, deelde rapportages op filiaalniveau en heeft een monitoringsplan afgestemd met de bond. Ook krijgen klanten het product gratis mee als de prijs op de kassabon niet klopt. Ook bij Plus zijn de onjuiste prijsborden weggehaald.
Niet serieus
Bij de Zaanse supermarktketen gaat het echter nog steeds veelvuldig fout. Albert Heijn deelt geen gegevens met de Consumentenbond. De bond constateert dat bij AH de daar afgesproken prijsgarantie niet wordt nagekomen. Medewerkers zijn niet op de hoogte van de afspraak. Er zijn ook reclameborden aangetroffen waarvan afgelopen oktober de prijzen al niet meer klopten. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Albert Heijn neemt ons en haar klanten nog steeds niet serieus. Dat is meer dan teleurstellend.”
Compensatie
Molenaar: “Fouten op de kassabon zijn een oneerlijke handelspraktijk. Daarom onderzoekt de Consumentenbond nu juridische stappen tegen Albert Heijn om een einde te maken aan deze situatie.” Daarnaast verwacht de Consumentenbond dat alle drie de supermarkten met een plan komen om compensatie te betalen aan consumenten voor de foute kassabonnen van de afgelopen jaren.
Bron: Levensmiddelenkrant