NIEUWVEEN - Het AH-huismerk heeft volgens de consument het beste imago van alle ketens en laat anderen nog altijd ver achter zich, zo blijkt uit de Huismerken Index 2010 van HIGHvalue in samenwerking met Levensmiddelenkrant.
Voor de totstandkoming van deze index werden ruim duizend consumenten door het merkenbureau ondervraagd over acht grote landelijke supermarktketens (AH, Aldi, C1000, D-winkels (Dirk, Bas en Digros), Jumbo, Lidl, PLUS en Super de Boer). De private labels zijn per formule beoordeeld op de aspecten innovatie, kwaliteit, uitstraling, kwaliteitsontwikkeling, status en prijs-kwaliteitverhouding.
Lidl eindigde met het eigen merk op de tweede plaats, PLUS en Jumbo delen samen plek drie. Een van de opvallendste conclusies uit het onderzoek is dat het imago van het huismerk van C1000 tanende is. In de index is het de grootste daler ten opzichte van vorig jaar. Een groeiende meerderheid van consumenten geeft aan de C1000- producten liever niet aan hun gasten voor te willen zetten. Merkenstrateeg Koos Ris van HIGHvalue denkt dat de restyling van het C1000-merk niet in goede aarde valt. Daarbij speelt ook bodemlabel C1000 Basis een rol. Consumenten zouden dit budgetmerk verwarren met het reguliere huismerk, waardoor de status in totaliteit daalt.
C1000 zegt zich niet te herkennen in deze conclusies. Woordvoerder Rianne van Beek: “Eigen onderzoeken tonen juist aan dat klanten erg enthousiast zijn over ons nieuwe huismerk en C1000 Basis. Dit wordt ondersteund door een omzetstijging van meer dan 20 procent van eigen merkproducten sinds het eerste kwartaal van 2008. Alle producten worden eerst blind getest door een klantenpanel. Verpakkingen worden zowel kwalitatief als kwantitatief getest.” Van Beek stelt dat de drietrap binnen de huismerken wel degelijk goed wordt uitgelegd aan de consument. “Door middel van communicatie via folder en tv weet ze dat er keuze is tussen A-merken, huismerk en C1000 Basis.”
Albert Heijn komt als beste uit de lijst met een index van 106 (gemiddeld is 100). Dat betekent dat het merk voor de consument de hoogste status heeft. De grootste stijger in de index is PLUS. De status van dit huismerk zit bijzonder in de lift.
Lees het hele onderzoek in Levensmiddelenkrant week 44, pagina 9. Een exemplaar aanvragen kan hier.
Bron: Levensmiddelenkrant