ROTTERDAM/NIEUWEGEIN – Unilever heeft een bod ontvangen van Paulig om Conimex over te nemen. Conimex bestaat al meer dan honderd jaar en is sinds 2000 onderdeel van Unilever.
Unilever is druk bezig met het aanscherpen van hun portfolio met een focus op langdurige groei en wereldwijde schaalbaarheid. Hierbij richt het bedrijf zich vooral op hun grotere, schaalbare merken, die meer impact kunnen maken. De reden dat Unilever afscheid neemt van Conimex, is omdat het onvoldoende kansen ziet om wereldwijd op te schalen. Dit heeft alles te maken met de unieke toeleveringsketen die productie buiten Unilever’s eigen productiefaciliteiten vereist. De afronding van de overname van Conimex is onderhevig aan goedkeuring van de fusiecontrole door de Nederlandse mededingingsautoriteit en aan het consultatieproces met de relevante autoriteiten in Nederland. In april 2025 wordt verwacht dat alles afgehandeld is. De financiële voorwaarden zijn niet bekend gemaakt.
Geliefd merk
Robbert de Vreede, general manager Unilever Foods Europa, zegt het volgende over de overname: “Conimex is een bekend en geliefd merk in Nederland, beroemd om zijn hoogwaardige Aziatische voedingsproducten. Het heeft een cruciale rol gespeeld in het introduceren en populair maken van de Aziatische keuken in Nederlandse huishoudens, en heeft veel mensen geholpen om te experimenteren met en te genieten van verschillende Aziatische smaken en gerechten. We verkopen het merk als onderdeel van onze Focused Foods-strategie, waarmee we onze portefeuille stroomlijnen, zodat we ons kunnen richten op onze grotere, schaalbare merken, waarmee we meer impact kunnen maken, maar niet zonder te erkennen dat Conimex het culinaire landschap heeft verrijkt en aanzienlijke waarde heeft toegevoegd aan Unilever en de Nederlandse consumenten.”
Positie
"We willen de populaire Aziatische voedingscultuur toegankelijk maken en met de overname van Conimex streven we ernaar dat nog meer consumenten met groot plezier thuis Aziatisch eten bereiden”, aldus Rolf Ladau, ceo van Paulig. "Deze overname vestigt onze positie in de Aziatische voedingscategorie in Nederland en stelt ons in staat om de ontwikkeling van portfolio’s en concepten te combineren. Hierbij kunnen we de sterke R&D- en productiecapaciteiten van Paulig benutten om ons World Foods-portfolio in Europa verder uit te breiden.”
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops