lisa.jpg Lisa van der Linden is 1ste redacteur

Commentaar: Kerstdrukte

Bijna is het zover: bomvolle schappen vlak voor openingstijd en dan komen ze als Max Verstappen naar binnen racen. Consumenten staan de dagen voor kerst ’s ochtends al vroeg in de rij om alle feestboodschappen in huis te halen.

Lisa van der Linden |

En de rest van de dagen zijn de winkels ook continu gevuld met zoekende consumenten en volle winkelkarren. Dat gaat vaak gepaard met een hoop chaos. Pasteitjes met ragout als voorgerecht, maar de pasteitjes zijn al uitverkocht. Of afbakbroodjes voor het ontbijt die per ongeluk bij iemand anders in de kar belanden. Het is niet mijn favoriete supermarktmoment van het jaar en daarom bestel ik de boodschappen online. Dat lijkt ideaal, maar heel eerlijk: ook dan is je bestelling vaak niet compleet, omdat er iets al uitverkocht is. Met als gevolg dat je voor die paar kleine boodschapjes alsnog naar de supermarkt moet. Tussen al die volle winkelkarren sta je dan met een pakje roomboter en platte peterselie. Normaliter ben je zo klaar, met name bij de zelfscankassa, maar met de feestdagen staat ook daar een rij.
Over die zelfscankassa’s gesproken: ik ben een groot fan en je ziet ze tegenwoordig vaker dan de ‘gewone’ kassa’s. Alleen loop ik er sinds die groei wel tegenaan dat ik steeds vaker word gecontroleerd. En ik niet alleen. Soms wel drie of vier personen voor of na mij ook. Wat is daarin veranderd? Laatst scande een medewerker de reguliere barcode, in plaats van de door mij gescande kortingsbarcode. Met als gevolg dat al mijn boodschappen uit de tassen moesten om alles te checken. Op die momenten denk ik wel eens: wat is er eigenlijk mis met een normale kassa? Al neem ik de eerstvolgende keer toch weer de zelfscankassa, omdat daar (buiten de feestdagen om) nooit een rij staat. Ik ben benieuwd: hoe ga jij om met rijvorming bij zelfscankassa’s? En wat is je tactiek met kerst om het zo gestroomlijnd te laten verlopen? Ik hoor het graag!

Voor nu wil ik je namens het hele team van Levensmiddelenkrant een ontzettend mooie kerst wensen en een fantastisch 2024. Tot volgend jaar!

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: