De Belgische Carrefour Market werkt samen met Shopopop. Klanten kunnen boodschappen voor anderen, bijvoorbeeld de buren, meenemen en daarmee tussen de 6 en 9 euro verdienen. De bestellingen komen binnen via de Carrefour Fast Delivery-app, de dienst voor boodschappen voor dezelfde dag.
Zelf zegt Shopopop het grootste crowdshipping platform van de wereld te zijn. De prijs van 6 tot 9 euro is een realistische vergoeding voor de buurbezorgers. Een Nederlandse supermarkt meldde onlangs dat bezorging uit de winkel hun 10 tot 15 euro kost. Gaat ‘social delivery’ online boodschappen verder helpen?
Natuurlijk neem je even de boodschappen mee voor de buurman die slecht ter been is. En platforms als Uber Eats en Thuisbezorgd bieden een snelle boodschappenservice aan winkeliers. Maar die platforms maken geen gebruik van buurtgenoten die toch al langs de winkel komen. Shopopop wil winkeliers juist een alternatief bieden naast de grote bezorgplatforms die misschien wel aan de haal gaan met jouw klantdata.
Internationaal is er veel onderzoek gedaan naar crowdshipping en social delivery. De experts komen er niet uit. Veel van de bezorgers kiezen dit ‘werk’ uit armoede, het verloop is groot, de voertuigen zijn vaak ouder en de bezorging leidt tot extra kilometers. Ook is de juiste beloning essentieel; die moet voldoende hoog zijn. Tenslotte willen niet alle consumenten een wildvreemde aan de deur.
Ik ga het met belangstelling volgen. Is dit een oplossing voor winkeliers die vanuit hun winkel nog dezelfde dag willen bezorgen? Het zou de flitsbezorgers de wind uit de zeilen kunnen nemen en in sommige buurten mensen zonder auto de toegang tot betaalbare boodschappen kunnen geven. Cruciaal is het plezier waarmee de bezorgers het willen blijven doen. Het staat of valt met een vaste betrokken bezorgcommunity. Wie weet gaat ‘social delivery’ de online boodschappen verder helpen naar de volgende fase van volwassenheid.