Ik kreeg een inkijkje in de footprintmonitor van Thuiswinkel.org. Die biedt een mooi overzicht van de duurzaamheidswinst die de thuisbezorgsector heeft behaald.
De webwinkelsector, en ook de online levensmiddelenbezorgers, zijn goed op weg. Ze bezorgen zero-emissie, gebruiken minder verpakkingen, voorkomen veel winkelritjes en kijken of afhaalpunten een duurzame oplossing zijn. Er is geen enkele reden voor een bezorgtaks. In tegendeel zelfs; online shoppen en thuisbezorgen zijn duurzamer dan naar de winkel gaan.
Kan het niet nog iets beter? Gezien de magere financiële resultaten van de levensmiddelenbezorgers, liefst tegen lagere kosten per levering. De ontwikkeling van artificial intelligence biedt kansen om meer leveringen te doen met minder voertuigen en bezorgers. Instacart in de Verenigde Staten gebruikt data om de bezorgtijden beter te voorspellen. Amazon laat data bepalen hoe ze vanuit het meest geschikte magazijn kunnen leveren. AH Online werkt aan een buurtroute. Picnic is koploper in de inzet van artificial intelligence bij de bezorging. Het is een leuk thema om eens tijdens een pizzasessie met je jonge talent te verkennen.
Maar voor een echte doorbraak in duurzaamheid met slim gebruik van data is meer nodig. De datakwaliteit moet goed zijn. Data moeten worden verrijkt met open data over het verkeer, het weer, promoties en consumentengedrag. Anders is er geen voorspellende waarde. De concurrenten moeten ook met elkaar data gaan delen. Alleen dan kunnen toepassingen met artificial intelligence echt lerend worden.
De levensmiddelensector loopt voorop in het delen van data uit de winkelketen met GS1. Maar datastandaardisatie voor de thuisbezorging staat nog in de kinderschoenen.
Ik kijk uit naar de vele nieuwe duurzame bezorginitiatieven die er in de levensmiddelensector zeker nog gaan komen, ook met de inzet van artificial intelligence. Een echte doorbraak betekent wel dat alle partijen de schouders moeten zetten onder (veilig) data delen.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.