DEN HAAG – Supermarkten hebben vorige maand een aanzienlijke daling in verkoopvolume moeten incasseren. De daling bedroeg 4,6% in volume en 3% in omzet, ten opzichte van juni 2023. De supermarkten hebben niet kunnen profiteren van het Europees kampioenschap voetbal, dat in juni werd gespeeld.
De omzet van speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen liet juist een prima stijging zien van 4,3%. Voor het eerst sinds februari 2021 is de omzet in de hele detailhandel negatief en kwam uit op -1%. Dat kan een licht vertekend beeld zijn, omdat de omzet in juni 2023, met 7,5% hoger was dan de maanden ervoor en erna.
De non-foodbranches lieten een verdeeld beeld zien. Waar consumentenelektronica en witgoed, en drogisterijen het goed deden, lieten de andere non-foodbranches een daling zien. Kleding ging van 5,5% in mei naar -7,4% in juni. Met meubels en woninginrichting ging het, ondanks de omzet van -6,5% iets beter. Een maand eerder was de daling nog 9,3%.
Webwinkels deden in juni goede zaken, met een omzetstijging van 9,2%. Bij de multi-channelers, waarbij de webwinkel een nevenactiviteit is, daalde de omzet met 6,1% ten opzichte van juni 2023.
Bron: Levensmiddelenkrant