EDE – Bionext, de ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding, gaat bij 90 Albert Heijn-winkels een landelijke nudgingcampagne voeren. Gedurende 12 weken krijgen klanten van de supermarkt met extra informatie een duwtje, een nudge, om biologische producten te proberen.
Uit onderzoek blijkt dat extra informatie over biologisch invloed heeft op het aankoopgedrag van klanten. Bionext plaatst gedurende de actieperiode kaartjes in het schap met diverse boodschappen over de voordelen van biologisch. Zo hopen Bionext en AH de behoefte naar biologische producten te laten stijgen van 42% naar 57%, wat volgens onderzoek mogelijk moet zijn. Alleen al kennis bij consumenten over wat biologisch inhoudt, zou deze stijging moeten realiseren.
Inspireren
“We vinden het belangrijk om onze klanten te inspireren om vaker biologisch te kiezen,” zegt Johan van der Zanden, directeur marketing en communicatie bij Albert Heijn. “Daarom ben ik blij dat we samen met Bionext gedurende langere tijd kijken hoe we dat het beste bij het schap kunnen doen. Als supermarkt met het grootste aanbod biologische producten in Nederland zetten we onverminderd in op ons biologische assortiment en daar is dit project een mooi voorbeeld van.”
De nudgingcampagne is onderdeel van de Europese campagne ‘de mooiste boodschap is bio uit Europa’. Hierin wordt samenwerking gezocht met retailers. Driekwart van de biologische omzet komt uit de supermarkten. “Albert Heijn heeft met 1900 producten het grootste assortiment en heeft consumenten die biologisch willen dus ook veel te bieden. Eerdere nudgingpilots bleken zeer effectief in het stimuleren van de biologische verkoop, we zijn dan ook heel benieuwd naar de resultaten van deze campagne”, aldus Paulien Hoftijzer, communicatiemanager bij Bionext.
Na afloop van de campagne zal worden geanalyseerd welke boodschap de consument het meeste aanspreekt.
Bron: Levensmiddelenkrant