ZAANDAM – We kennen de merken allemaal, wat dat betreft zijn dit echte iconen. En dan zijn ze ook nog eens flink aan het innoveren. Dat valt op bij de retailers, want Verkade Nizza kokos chocolade en Sultana Crunchers Kaas-Ui zijn uitgeroepen tot Beste Introductie 2023. Dave Kroeze (category manager Netherlands bij Verkade) is trots op de overwinning en vertelt uitgebreid wat de toegevoegde waarde van deze producten is voor de categorie.
Wat is jullie eerste reactie op het winnen van deze titel?
“Binnen snacking is productinnovatie een van de belangrijkste drijvers achter categoriegroei. Het winnen van twee ‘Beste Introducties 2023’-titels erkent de waarde die deze producten leveren aan onze handelspartners.”
Wat is de toegevoegde waarde van de producten voor de categorie?
“Verkade en Sultana zijn bij uitstek actief in categorieën waar het draait om impulskracht van de merken en producten. Gezien het belang van impulskracht hebben wij recent veel onderzoek gedaan naar de belangrijkste factoren achter de impulswerking bij de huidige shoppers. De uitkomsten van het onderzoek zijn gebruikt voor de ontwikkeling van onze innovaties. De drie belangrijkste ingrediënten voor impuls zijn confrontatie, verleiding en betaalbaarheid. Directe confrontatie is essentieel bij het oproepen van impuls. Zowel Verkade als Sultana zijn echte iconen binnen de categorieën, waardoor de confrontatie samengaat met directe herkenning. Deze herkenbaarheid trekt gelijk de aandacht van shoppers en zorgt voor vertrouwen. Het opgeroepen vertrouwen helpt shoppers om iets nieuws te durven proberen. De vertrouwdheid van onze merken in combinatie met herkenbare smaken zoals Sultana Crunchers Kaas-Ui draagt bij aan het succes van deze introducties. Bij Verkade Nizza Melk is bewust gekozen deze innovatie onder het succesvolle Nizza-platform te plaatsen. Dit versterkt de herkenbaarheid en daarmee de impulskracht van de innovatie, alsook van de huidige producten in de Nizza-range. Op vergelijkbare wijze bouwt Verkade in 2024 het Verkade Nobo Sprits platform uit met een Dubbel Choco variant.
Daarnaast moeten producten er direct verleidelijk uitzien, ‘echt genieten’ groeit. Consumenten zijn steeds meer op zoek naar echte genietmomenten en combineren dat met superverwennende producten. Binnen Verkade spelen wij hierop in door te focussen op het beste van Verkade koek en chocolade. Veel lekkerder dan de combinatie koek met chocolade gaat het natuurlijk niet worden. Met Verkade kunnen wij perfect op deze trend inspelen, omdat shoppers bij Verkade direct aan koek én chocolade denken.
Tot slot blijft de derde drijver, betaalbaarheid, actueel. Als A-merk is het onze taak de categorie te blijven aanjagen met betaalbare innovaties. Dit zet Sultana bijvoorbeeld voort in 2024 door de range uit te breiden met een extra voordeelverpakking binnen de Fruitbiscuit-range.”
Hoe kunnen retailers de verkoop van de winnende producten verder verbeteren?
“Koek is absolute verleiding, maar het schap is dat momenteel helaas niet. Meer beleving op de winkelvloer zowel in het schap als daarbuiten zal de koekcategorie enorm aanjagen. Daarnaast is het een enorme groeikans voor de koekcategorie om de penetratie van de jongere doelgroep te vergroten. Verkade pakt die handschoen op door in 2024 met een compleet nieuwe bite-size range te komen. Gedreven door verschillende foodtrends is het aanbod op het tussendoorschap enorm gegroeid. Echter spreken veel van deze nieuwe tussendoortjes de meer mainstream doelgroep maar beperkt aan. Sultana zet in 2024 in op nieuw assortiment dat deze foodtrends bereikbaar maakt voor de mainstream shopper. Samen met een verbeterde schaplayout zal dit de tussendoorcategorie een nieuwe groei-impuls geven.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.