b-corp.jpg

Formules

Albert Heijn zet stap richting B Corp-certificering

ZAANDAM – Albert Heijn heeft besloten stappen te zetten richting een B Corp-certificering. Dat maakt de formule bekend tijdens de presentatie van haar duurzaamheidsjaarverslag over 2022. Ook vertelt ceo Marit van Egmond dat de keten gaat experimenteren met true pricing bij 3 van haar AH to go-vestigingen. Het past allemaal binnen de duurzaamheidsdoelstellingen van Albert Heijn, en de missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken’.

Renée Salome |

Van Egmond bijt het spits af tijdens de presentatie van het duurzaamheidsverslag met een persoonlijke uiteenzetting over de rol van Albert Heijn op het bord van de Nederlander. Het is een grote rol en dat vindt Van Egmond beslist ‘heel gaaf’, maar het komt tegelijkertijd met een grote verantwoordelijkheid. Vanuit die verantwoordelijk heeft Albert Heijn haar missie aangepast naar ‘Samen beter eten bereikbaar maken’. “Daar hebben we heel goed over nagedacht; ieder woord telt”, aldus de ceo, die de wens uit iedereen mee te willen nemen naar een samenleving die gezonder, duurzamer en socialer is. Daar neemt Albert Heijn al de nodige grote en kleine stappen in, stelt Van Egmond, en daar wil de formule nu een volgende aan toevoegen. Albert Heijn is op weg een B Corp gecertificeerd bedrijf te worden. De ceo, samen met directeur duurzaamheid Anita Scholte op Reimer, directeur marketing & communicatie Johan van der Zanden en directeur logistiek  Constantijn Ninck Blok, geeft aan het een spannende en uitdagende stap te vinden, maar wil graag vooruitstrevend blijven en vindt het belangrijk onafhankelijk te worden beoordeeld op het gebied van een duurzame bedrijfsvoering. De certificering moet in een jaar geregeld kunnen zijn, denkt Van Egmond.

true pricing.jpg

Experiment met true pricing 

Een andere, kleinere stap die AH aankondigt betreft een experiment met true pricing. Bij 3 AH to go-locaties, in Zaandam, Groningen en Wageningen, zullen klanten per 18 april een kop koffie kunnen kopen tegen de ‘true price’, oftewel: de normale winkelprijs plus sociale- en milieukosten in de hele keten. Albert Heijn hoopt hiermee klanten meer bewust te maken van de ware prijs van levensmiddelen, vooralsnog gaat het alleen nog om koffie. De Zaanse formule werkt voor dit experiment samen met de organisatie True Price. Van Egmond bekent heel benieuwd te zijn wat dit gaat betekenen voor de verkoop van koffie. Kiezen klanten voor ‘gewone’ koffie, of zijn ze bereid de ware prijs te betalen?

Gewoon doen

Directeur duurzaamheid Anita Scholte op Reimer neemt kort de highlights van het (89 pagina’s tellende) duurzaamheidsverslag 2022 door. Hoe helpt de formule haar klanten beter en gezonder te eten? Op talloze manieren, wil Scholte op Reimer duidelijk maken. Bijvoorbeeld door producten gezonder te maken, zoals de gerookte zalm die minder zout bevat, of het gemakkelijker maken van meer groente eten. Volgens Albert Heijn werden in het afgelopen jaar 132 miljoen minder suikerklontjes, ruim 44.000 kilo minder zout en 270.000 kilogram minder verzadigd vet verkocht ten opzichte van 2021. De formule heeft het afgelopen jaar dynamisch afprijzen geïntroduceerd, net als de Overblijvers, beide om voedselverspilling tegen te gaan en bovendien klanten voordeliger te kunnen laten inkopen. AH breidde het assortiment vega(n) en plantaardig uit naar ruim 1000 producten en stopte met de gratis plastic zakjes voor groente en fruit. Met allerlei programma's probeert Albert Heijn impact te maken. Dat lukt niet altijd en Scholte op Reimer ziet het dan ook als grootste uitdaging om de klant mee te krijgen in de duurzaamheidsdrift van Albert Heijn. Verpakkingsvrij boodschappen doen bijvoorbeeld is nog niet het gehoopte grote succes geworden. Dat ligt soms alleen aan kleine euvels die verholpen moeten worden, soms is het een kwestie van wennen en hebben vernieuwingen een langere adem nodig. Van Egmond staat zich erop voor open te staan voor allerlei ideeën van verschillende (groepen) mensen. Zo houdt ze feeling met de wensen van verschillende soorten klanten. En dan is het een kwestie van doen. “We vinden het leuk om goede ideeën tot uitvoer te brengen. Het gewoon te gaan doen. Het lukt soms niet meteen, maar dat houdt ons niet tegen om uit te proberen wat wel en niet werkt in het verwezenlijken van onze duurzaamheidsdoelen”, aldus Van Egmond.

Bron: Levensmiddelenkrant