DEN HAAG – Sinds 2020 onderzoekt de Consumentenbond fouten op kassabonnen. Uit dit onderzoek is gebleken dat Albert Heijn, Jumbo en Plus het vaakst fouten maken. Om deze reden doneren deze drie formules samen 1,8 miljoen euro aan goede doelen.
Het onderzoek van de Consumentenbond loopt sinds 2020. Albert Heijn, Jumbo en Plus kwamen in 2020, 2021 en 2022 naar voren als de supermarktketens met de meeste fouten, vooral als het gaat om aanbiedingen. De Consumentenbond heeft hier vervolgens actie in ondernomen. De bond voerde diverse gesprekken met de supermarkten en vervolgens hebben deze eraan gewerkt om kassabonfouten te voorkomen. Onder meer door digitale schapkaartjes, onafhankelijke controles en er geldt een prijsgarantie; als klanten te veel betaald hebben, kunnen ze dit bedrag terugvragen.
Symbolisch bedrag
Naast de maatregelen om kassabonfouten te voorkomen, doneren Albert Heijn, Jumbo en Plus gezamenlijk 1,8 miljoen euro aan goede doelen als symbolisch bedrag voor in het verleden gemaakte kassabonfouten. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, zegt hierover het volgende: “Wij zijn blij dat foutieve kassaprijzen nu vrijwel verdwenen zijn. Bovendien zullen de supermarkten een mooie schenking doen aan goede doelen die zich inzetten voor consumenten. Dit zijn Consumers International, Questionmark Foundation, SchuldHulpMaatje en Voedselbanken Nederland. Hiermee is wat ons betreft het kassabonverhaal voor deze supermarkten gesloten.”
Bron: Levensmiddelenkrant