AMSTERDAM – ABN Amro verwacht voor het onlinekanaal in 2023 een groei van 1 procent. Dit jaar daalden de onlineverkopen ten opzichte van 2021. De bank denkt wel dat de webwinkels en platformbedrijven de komende jaren stevig verder zullen groeien door de vraag naar gemak en lage prijzen.
Fysieke winkels wordt aangeraden zich te richten op kwaliteit, inspiratie en beleving en niet op grote aantallen. Als voorbeeld noemt de ABN Amro de fysieke conceptstores van Coolblue waar klanten specifiek terecht kunnen voor advies, een dienst die online moeilijk is te geven. In de winkels is een gedeelte van de collectie aanwezig, online is de complete collectie te vinden. Grote bouwmarkten, sportzaken en meubelwinkels openen ook kleinere winkels in het centrum van de stad om zichtbaar te zijn.
Concurrentie
Groothandels hebben ook meer concurrentie van de online kanalen. De traditionele tussenhandel wordt steeds vaker buiten spel gezet omdat fabrikanten online rechtstreeks aan consumenten verkopen. De bank ziet hier toch ook kansen voor de groothandel om meer gebruik te maken van e-commerce en in te zetten op omnichannel. Zo kan persoonlijke verkoop worden ondersteund door een goede informatieve website.
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops