gvo-240418-097.jpg Foto: Gerard van Oosbree/Levensmiddelenkrant

ABN Amro: Financiële zorgen bepalen uitgaven voor feestdagen

AMSTERDAM – De uitgaven die Nederlanders verwachten te doen voor de feestdagen hangen samen met hun eventuele financiële zorgen. Maken ze zich meer zorgen om hun financiële situatie, dan geven ze minder uit. Dat is de conclusie uit het onderzoek van ABN Amro heeft laten uitvoeren door Q&A Retail onder 2099 respondenten.

Redactie |

ABN Amro heeft gekeken naar de verschillen tussen leeftijdscategorieën. De deelnemers werden opgedeeld in Babyboomer (geboren voor 1955), Generatie X (geboren tussen 1956 en 1970), de Pragmaten (geboren 1970 en 1985), Millennials (geboren tussen 1985 en 2000) en Generatie Z (geboren tussen 2000 en 2015 en dan alleen 18 jaar of ouder, en ook wel Gen Z genoemd).

Kerst
Kerst wordt het meest gevierd door 82% van alle deelnemers aan het onderzoek. Sinterklaas is licht gedaald ten opzichte van vorig jaar met 48% die zegt dit te vieren. Oud en nieuw wint aan populariteit met zeven van de tien deelnemers die het gaan vieren, waarbij 16% hiervoor ook daadwerkelijk cadeaus koopt. De jongste groepen in het onderzoek doen dat het vaakst.

Zes op de tien deelnemers verwachten dit jaar evenveel uit te geven aan cadeauartikelen, een stijging van 7% ten opzichte van vorig jaar. De groep die verwacht (veel) minder uit te geven is gelijk gebleven op 18%. Het aandeel consumenten dat verwacht (veel) meer uit te geven is gedaald van 28% naar 21%. Daarbij zijn cadeauartikelen, kleding en schoenen het meest in trek. Sport- en klusartikelen zullen de grootste daling te zien krijgen.

Bewuster
Consumenten gaan bewuster met hun geld om en kopen alleen producten die zij echt nodig hebben. Dit geldt voor de helft van de ondervraagden. Door de prijsstijgingen van energie en boodschappen geven vier op de tien deelnemers aan moeite te hebben om rond te komen. Een op de drie uit de groepen Gen Z en Millennials zegt zich bovengemiddeld zorgen te maken om de eigen financiële situatie. Net als vorig jaar zegt van alle huishoudens 9% moeilijk en 1% helemaal niet rond te kunnen komen.

Voor boodschappen lijkt minder geld te zijn en lekker eten hoort echt bij de feestdagen. Voor bijvoorbeeld inkopen bij speciaalzaken en slijterij is het percentage van de consumenten dat zegt hier (veel) meer aan uit te geven geslonken van 38% naar 30%. 16 Procent zegt (veel) minder budget te hebben en dat is gelijk aan het jaar ervoor. De groep die zegt een gelijk budget te hebben is gestegen naar meer dan de helft.

Kosten
Hoe worden de kosten dan in de hand gehouden? Vooral de jongere generaties denken anders boodschappen te gaan doen. De twee oudste generaties houden meer vast aan bestaande patronen. Er zullen meer aanbiedingen worden gekocht, terwijl een kwart zegt de boodschappen bij een andere, goedkopere supermarkt te gaan kopen. Een op de vijf deelnemers geeft aan over te stappen van A-merken naar huis- of B-merken. Hoe jonger de groep, hoe hoger dat percentage is.

De feestdagen zijn voor de retail belangrijke tijden. Gemiddeld draagt december voor 10% mee aan de jaarlijkse omzet van de sector. Vorig jaar was volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek de omzetstijging in december 2023 4,2% hoger dan de feestmaand een jaar eerder. De bank raadt retailers dan ook aan om in te spelen op de veranderende behoeften en budgetten van de consument. Dat kan met aantrekkelijke kortingen en promoties, een breed scala aan luxere en betaalbare producten en heldere marketingstrategieën die de nadruk leggen op duurzaamheid en kwaliteit, om prijsbewuste klanten aan te trekken.

Bron: Levensmiddelenkrant