Biobeurs.jpg

Formules

Aandeel biologisch groeit niet hard genoeg

DEN BOSCH – Op de Biobeurs in de Brabanthallen heeft GfK haar analyse van supermarktverkopen van biologische producten over 2022 gepresenteerd. Daaruit komt naar voren dat de omzet van biologische producten met 36 procent is gestegen ten opzichte van 2020 naar 1,4 miljard euro. Dat is 3 procent van de totale omzet in de supermarkten.

Redactie |

Landbouwminister Adema wil echter volgens zijn actieplan dat de biologische sector 15 procent van de landbouwsector inneemt. Dat kan alleen als ook de afzetmarkt van biologische producten wordt vergroot door een gezamenlijke inspanning. Supermarkten zijn volgens de cijfers van GfK goed voor 73 procent van de biologische omzet. In een paneldiscussie georganiseerd door de Vereniging Biologische Producenten en Handel BioNederland, gaven Albert Heijn, Plus, Odin en de Smaakspecialist hun visie.

Het overgrote merendeel van de Nederlanders koopt al biologisch. GfK becijferde dat gemiddeld 33 keer per jaar consumenten biologische producten in hun winkelmandje leggen. Bijna 70 procent van de omzet komt van mensen die (nog) geen last hebben van de crisis. Samen zijn zij goed voor 60 procent van de totale omzet.

Plus
Jasper de Jong van supermarktketen Plus gaf aan dat zij in drie jaar de omzet in biologische producten wil verdubbelen naar 8 procent. De supermarkt verkoopt haar huismerk zuivel alleen nog biologisch maar tegen dezelfde prijs. “Door zo’n 17 miljoen liter melk per jaar in één keer om te schakelen naar biologisch, maken we echt impact. Dat deden we al eerder met Fairtrade bananen en onze chocolade, en dat zullen we blijven doen met nieuwe keuzes,” aldus De Jong.

"Eerder wezen we nog naar elkaar. Nu zijn we het erover eens dat het ook onze verantwoordelijkheid is"

Albert Heijn
Ook Martijn Versteegh van Albert Heijn gaf aan flink te willen groeien in biologisch. Het aandeel bij de Zaanse supermarkt is nu 4 procent. “Wij willen beter eten bereikbaar maken voor iedereen. Niet voor niets  hebben we 1850 biologische producten in ons assortiment. Verantwoordelijkheid nemen betekent ook dat je de ‘betere keuze’ een beter plekje moet geven,” aldus Versteegh.

De Smaakspecialist
“Omdat het anders moet en anders kan. Met elke hap kun je een verschil maken”, aldus Pieter Dirven van De Smaakspecialist. “Zoals de GfK-cijfers laten zien: het grootste deel is in staat om biologisch te blijven kopen. De angst dat de verkoop daalt door de inflatie is dus ongegrond. Het gros zal blijven kiezen voor biologisch, reden genoeg om nog meer biologisch aan te bieden.”

Odin
“Consumenten doen niet gelijk al hun boodschappen biologisch, dat begint vaak met één product. Dat moet je niet willen pushen of opdringen, dan zijn ze zo weg én komen ze ook niet meer terug. Net als boeren die twee jaar lang omschakelen, moeten ook consumenten omschakelen,” aldus Merle Koomans van Odin. “Het is de vraag of we moeten blijven koersen op alleen communicatie over de positieve impact van biologisch. Je zou de schade die je met de aankoop van andere producten aanricht ook moeten laten zien. Alleen dan heb je een eerlijk plaatje. Waarom zijn we daar niet transparant over? Dan is dat dubbeltje wat je wellicht meer betaalt voor biologisch opeens niet zo erg meer,” meent Koomans.

Bron: Levensmiddelenkrant