'Jumbo niet langer de kleine uitdager'

NIEUWVEEN – Jumbo heeft met de sponsordeal met Team LottoNL-Jumbo een verrassende en goede slag geslagen. “Ze gedragen zich als een grote meneer en niet meer als de kleine uitdager.”

Peter Smit |

“Prima gedaan”, zegt reclamestrateeg Rob Benjamens (foto inzet) over de deal met Team LottoNL-Jumbo. “Schaatsen en wielrennen zijn zeer populaire sporten. De combinatie in één sportploeg is verrassend. Die kunnen veel van elkaar profiteren. Heel slim, dat is nooit eerder gedaan. Daarnaast wordt het met trainers als Jac Orie zeer professioneel geleid. Jumbo heeft daarmee gekozen voor een ploeg die een winnend partij kan zijn.”
Volgens Benjamens wordt Jumbo door de sponsordeal een serieus te nemen landelijke partij. “Ze gedragen zich als een grote meneer en niet meer als de kleine uitdager. Hiermee scharen ze zich onder de gevestigde orde.”

EDLP
Benjamens verwacht niet dat een sponsordeal van naar schatting 3 miljoen euro per jaar inbreuk zal maken op de Every Day Low Pricing-strategie (EDLP) die Jumbo voorstaat. “Ik denk niet dat de consument een lijntje legt tussen EDLP en het sponsorschap van een sportploeg. Dat zeggen ze ook niet over een dure commercial. Ze snappen dat je aan je naamsbekendheid moet bouwen.”

Kwantum
Met Team LottoNL-Jumbo sluit de supermarktketen zich aan bij een illuster rijtje. In het verleden gaven Nederlandse winkelketens als Kwantum en Superconfex hun namen aan een wielerploeg. In dienst van Kwantum werd Joop Zoetemelk in 1985 wereldkampioen. Dit team werd in 1987 voortgezet onder de naam van modeketen Superconfex. In dat shirt won Jean-Paul van Poppel zes touretappes.

Podium
“Retailers hebben het voordeel dat ze een sponsordeal op de winkelvloer terug kunnen laten komen, daarmee rekken ze het rendement van hun financiële inspanning op. Er zijn heel veel leuke acties denkbaar, waarmee je kan uitpakken. Een sporter krijgt daarmee bovendien een extra podium. Dat kan een fabrikant niet. Bij kleinere wielerwedstrijden – het bekende rondje-rond-de-kerk - kunnen lokale supermarkten profiteren van de bekendheid van een wielerploeg”, aldus Benjamens.

Doping
Een onderwerp waar je bij het wielrennen niet omheen kan is doping. Veel sponsors trokken zich door de schandalen terug uit deze sport. Gezien de vele dopingschandalen kan sponsoring van een wielerploeg een risico met zich meebrengen, erkent Benjamens. “Rabobank was niet blij met wat er gebeurde. Het is een gevaar. Schaatsen lijkt een cleane sport en het wielrennen is dat misschien aan het worden. Maar als sponsor sta je toch enigszins op afstand en raakt een dergelijk incident je niet direct. Er kunnen ook andere dingen gebeuren waar een sponsor geen invloed op heeft. Een sporter kan ruzie krijgen met een trainer of er wordt niet gepresteerd. Dat zijn zaken die calculeer je in.”

Lees ook: Jumbo gepresenteerd als sportsponsor

Bron: Levensmiddelenkrant

team_lottonl-jumbo-a840x630.jpg