VEGHEL - Klanten van Jumbo, die tijdens de Verspillingsvrije Week (9 t/m 15 september) hun online bestelde boodschappen thuis laten bezorgen, ontvangen de ‘Eerst op’-tape. Met deze tape kunnen consumenten eenvoudig producten in de voorraadkast of koelkast markeren die als eerste op moeten.
De tape wordt door Jumbo aangeboden in samenwerking met de stichting Samen Tegen Voedselverspilling en het Voedingscentrum. Uit onderzoek blijkt dat mensen die deze tape gebruiken, gemiddeld 28% minder voedsel weggooien. Door restjes en producten met de kortste houdbaarheid duidelijk te markeren, weet iedereen in het huishouden welk eten en drinken als eerste op moet. De 'Eerst op'-tape is gemaakt van papier, kan worden gerecycled en opnieuw worden gebruikt.
Initiatieven
Jumbo ontwikkelde al verschillende initiatieven om voedselverspilling tegen te gaan. Zo is er in ruim zevenhonderd winkels in Nederland en België een ‘Samen Minder Verspillen-schap’ te vinden met producten die tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen. Deze worden aangeboden voor een sterk gereduceerde prijs en zo verkocht Jumbo in 2023 alsnog 36 miljoen producten uit dit schap. Ook ‘Brood van Gister’ heeft ervoor gezorgd dat er in 2023 42% minder brood werd weggegooid ten opzichte van 2022.
Technologie
Ook voor voedsel dat niet meer kan worden verkocht zoekt Jumbo naar manieren om het te verwerken tot een nieuw product, zoals de broodpudding, gemaakt van niet-verkochte croissants. Vanaf deze week worden in alle Jumbo Foodmarkten ook vier verschillende soepen gemaakt van verse groenten die niet meer verkocht kunnen worden. Technologische ontwikkelingen spelen een belangrijke rol in de strijd tegen verspilling. Zo is er in enkele winkels al de avocadoscanner, waarmee klanten op een eenvoudige manier zien of de avocado rijp genoeg is. De medewerkers op het kantoor in Veghel en in het distributiecentrum in Bleiswijk doen eveneens mee. Voor hen worden de lunch- en avondmaaltijden bereid met versproducten die tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen.
Minder voedsel verspillen
De supermarktketen is partner van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling, die de Verspillingsvrije Week organiseert. Jumbo werkt ook samen met ketenpartners om verspilling in de toeleveringsketen terug te dringen en met een speciale inspiratiepagina helpt de supermarkt het hele jaar haar ruim tien miljoen klanten om thuis voedselverspilling te voorkomen. De doelstelling is om in 2030 de helft minder voedsel te verspillen ten opzichte van 2015. Afgelopen juni Jumbo zich aangesloten de coalitie Houdbaarheid, waarin afspraken zijn gemaakt over het vermelden en verduidelijken van de houdbaarheidsdatum en het toevoegen van iconen ‘Kijk, Ruik, Proef’.
Bron: Levensmiddelenkrant