720A3185-c-IlseSchuurmansfotografie.jpg Merci voor de Gouden Partner! Foto: Ilse Schuurmans

WINNAAR GOUDEN PARTNER 2024: Storck

Categorie: Chocolade Criterium: Succes van producten en innovaties HOEVELAKEN – Zeg je bedankt, dan zeg je merci. Samen met Toffifee en Knoppers is Storck met haar merken leidend op het gebied van chocoladespecialiteiten. Het succes van de producten en innovaties van Storck zijn dan ook erkend met een Gouden Partner. Trade marketing manager Bas Brunt en junior trade marketeer Koen van der Sluis reageren op de overwinning.

Waarom hebben category managers en supermarktondernemers voor jullie gekozen, denk je?
“Het is een grote eer dat wij bekroond zijn tot Gouden Partner op het gebied van succes van producten en innovaties. Onze merken merci, Toffifee en Knoppers hebben een stevige positie in de categorie chocolade. Deze merken ondersteunen we met grote multimediacampagnes en communicatie op de winkelvloer. Knoppers Nutbar is inmiddels het best roterende multipack in candybars, waarbij we het assortiment afgelopen jaren hebben kunnen verbreden met meerdere smaakvarianten. Merci en Toffifee zijn de drijvende krachten achter de groei van chocoladespecialiteiten, met name ook vanuit onderscheidende limited editions. Deze zorgen voor extra variatie in het schap wat de groei verder stimuleert.”

Wat zijn de hoogtepunten van de afgelopen twee jaar geweest met betrekking tot de categorie Chocolade?
“De afgelopen twee jaar hebben we met onze merken een aantal mooie initiatieven neergezet. Zo claimden we Nationale Bedankdag als nieuw impulsmoment met merci. Naast de bekende momenten als bijvoorbeeld Valentijnsdag, Moederdag en kerst zien we steeds meer de kracht van merci bij het bedanken voor de meer alledaagse momenten. Ook zorgt het bieden van verschillende covers tijdens de belangrijke piekmomenten voor variatie, waarbij het een nog persoonlijker geschenk wordt. Met Toffifee introduceerden we kleurrijke family design editions en een aantal limited editions zoals White Chocolate en Coconut. Deze innovaties slaan erg goed aan en zorgen voor hoge additionele verkopen. Een belangrijk hoogtepunt is dat we samen met retailers de positie van onze producten in het schap hebben kunnen versterken. Dat heeft ook gezorgd voor groei van de verschillende segmenten binnen chocolade.”

Wat zijn voor jullie de belangrijkste pijlers van een goede samenwerking?
“Wij streven er altijd naar om onze merken zo geliefd mogelijk te maken bij de consumenten, zodat de vraag naar onze producten groot blijft. Wij zien een goede relatie met onze retailers als essentieel voor een succesvolle samenwerking. Middels advies voor categorieontwikkeling en bijvoorbeeld schaponderhoud, maar ook op periodieke afstemming realiseren we wederzijdse betrokkenheid. Ook informeren we de retailers periodiek over de initiatieven vanuit marketing en op welke manier we die zouden kunnen integreren op de winkelvloer.”

"Onze innovaties slaan goed aan en zorgen voor additionele verkopen"

Op welke manier heeft inflatie invloed gehad op jullie producten en de samenwerking met afnemers?
“Inflatie is een gegeven waar vrijwel alle fabrikanten en dus ook wij mee te maken hebben. In omzet zien we een sterke stijging, maar volume staat in bepaalde segmenten onder druk. Het effect op consumenten is groot, waarbij de laatste cijfers laten zien dat 42% van de consumenten aangeeft maar net voldoende middelen te hebben voor basisbehoeften en bijna 80% aangeeft van plan te zijn om minder te besteden aan levensmiddelen. Als fabrikant zetten wij al jaren in op het bereikbaar en betaalbaar houden van onze merken en producten door het aanbieden van passend assortiment, bijvoorbeeld ook met verschillende formaten.”

Waar leggen jullie de focus op in de komende twee jaar?
“De komende twee jaar willen we met onze merken nog sterker inzetten op zichtbaarheid, zowel binnen als buiten het schap. In segmenten waarbij impuls een belangrijke rol speelt, is dit cruciaal voor het trekken van nieuwe consumenten en verdere groei van de categorie. Daarnaast gaan we meer inzetten op verrassing en variatie, denk bijvoorbeeld aan wisselplekken in het schap die gebruikt kunnen worden om jaarrond verschillende tijdelijke varianten te bieden. Maar ook het blijven bieden van limited editions buiten het schap zal een belangrijke focus blijven. Natuurlijk blijven we onze merken volop ondersteunen met media en komen we met de mooiste campagnes om onze merken nóg geliefder te maken. Een ander belangrijk punt is een verdere versterking en samenwerking met retailers. Een onderdeel hiervan is dat we werken aan een heldere categorievisie met name gericht op chocoladespecialiteiten. We willen retailers met sessies betrekken in hoe we samen kunnen zorgen voor verdere groei op korte en lange termijn.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.