Categorie: Vleeswaren Criteria: Omzetprestatie & Rendementsbijdrage TILBURG – De vleeswarencategorie is in beweging. Zo is er een verschuiving gaande in het aanbod van Group of Butchers. Ze ontwikkelen zich van slager naar traiteur en dat vertaalt zich in nieuwe soorten salades als groentespreads en een portfolio hummus. Irene Vijftigschild, directeur category development & innovatie, zegt: “Vleeswaren en salades zijn hele mooie categorieën, waarin de ontwikkeling niet stilstaat.” Bart Dobbelsteen, commercieel directeur bij Group of Butchers, weet wel waarom het bedrijf de Gouden Partner heeft gewonnen: “We kennen onze klanten heel goed en trachten echt samen met hen de categorie centraal te zetten, om zo een maximaal resultaat te bereiken. Het gaat altijd om die extra stap die onze teams willen zetten, of het nu gaat over kwaliteit, data of innovatie.”
Hoera, een Gouden Partner gewonnen! Waarom hebben category managers en supermarktondernemers voor jullie gekozen, denk je?
Dobbelsteen: “We staan elke dag klaar om te werken aan de categorieën van onze klanten; we zoeken naar kansen om te benutten en proberen gezamenlijk uitdagingen het hoofd te bieden. Het is echt een wisselwerking tussen onze klanten en Group of Butchers. Vanuit een categoriefocus waarin de consument centraal staat, komen we met oplossingen om de categorie te laten groeien, om zo elke dag aan het merk, de omzet en het rendement van onze klanten te werken.”
Wat zijn de hoogtepunten van de afgelopen twee jaar geweest met betrekking tot de categorie Vleeswaren?
Vijftigschild: “Vleeswaren en salades zijn hele mooie categorieën, waarin de ontwikkeling niet stilstaat. We ontwikkelen ons van slager naar traiteur, en dat zie je ook in het assortiment. Met de komst van De Menken Keuken als onderdeel van de groep, ontwikkelen we ons ook op dat vlak steeds verder. Dit doen we met nieuwe soorten salades zoals groentespreads, maar ook met een uitgebreid portfolio hummus. We hebben een mooi nieuw assortiment ingevuld en zijn vooruitstrevend op het gebied van duurzaamheid. We zijn de focus aan de voorkant van ons bedrijf niet uit het oog verloren. Voor ons vleeswarenassortiment ligt de focus altijd op de ontwikkeling van de categorie, het allerlekkerste assortiment en de allerbeste kwaliteit. Of het nu gaat over Gelderse kookworst of luxe gegrilde rosbief.”
Wat zijn voor jullie de belangrijkste pijlers van een goede samenwerking?
Dobbelsteen: “De basis voor onze samenwerkingen ligt in de kern van ons bedrijf. Vanuit een onafhankelijke datagedreven benadering brengen we de marktdynamieken in kaart. Dit doen we op zeer frequente basis, zodat we snel kunnen schakelen bij veranderingen in de markt of bij consumentengedrag. We kennen onze klanten heel goed en trachten echt samen met hen de categorie centraal te zetten, om zo een maximaal resultaat te bereiken. Het gaat altijd om die extra stap die onze teams willen zetten, of het nu gaat over kwaliteit, data of innovatie.”
Op welke manier heeft inflatie invloed gehad op jullie producten en de samenwerking met afnemers?
Vijftigschild: “We zien dat er meer vraag naar andere assortimenten komt. Je ziet hierin dat downtrading is ontstaan, de uitdaging is om ook met dit assortiment de consument te verrassen. Aan de andere kant zien we ook consumenten die juist weer kiezen voor retail in plaats van de horeca, en ook voor hen zorgen we voor assortiment dat helpt om hun behoeften in te vullen.”
Waar leggen jullie de focus op in de komende twee jaar?
Dobbelsteen: “Onze aandacht blijft bij het brengen van relevante innovatie, het leveren van topkwaliteit en altijd willen meebewegen met de behoeften van de consument. Daarnaast staat duurzaamheid vanuit meerdere invalshoeken hoog op onze agenda.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.