Categorie: Likorette en premix Criterium: Succes van producten en innovaties AMSTERDAM – Convenience is volgens Merlijn van de Ven, business unit director bij Bacardi Nederland, het hardst groeiende segment in de categorie op dit moment. Met innovaties als ready-to-drink cocktails in blikjes speelt Bacardi-Martini in op de gemakstrend, en boekt daarmee veel succes. Deze Gouden Partner is hiervan het bewijs.
Van harte gefeliciteerd, jullie hebben de Gouden Partner gewonnen! Wat betekent deze prijs voor jullie?
“Het winnen van een Gouden Partner blijft toch altijd een stukje erkenning. Het geeft aan dat we de juiste dingen doen en de juiste producten op de markt brengen. Je doet het uiteindelijk om de consument. Als onze partners aangeven dat onze producten succesvol zijn, geeft dat aan dat het de juiste producten voor de consument zijn. Daarom zijn we erg trots op deze award!”
Hoe hebben jullie de afgelopen twee jaar de samenwerking met jullie afnemers verbeterd?
“We hebben met het grootse deel van onze partners intensief kunnen samenwerken om de categorie likorette en premix goed in kaart te brengen en te laten groeien. Bacardi-Martini vind je overal terug: uiteraard in de supermarktschappen, maar ook in de horeca en op festivals. Zo proberen we echt het maximale uit de categorie te halen. Zeker de cocktailcategorie blijft groeien, dus op dit moment proberen we deze categorie op alle afnameplekken van BacardiMartini centraal te zetten. Om een categorie succesvol te maken, is samenwerking van beide kanten nodig. Dat is, zoals deze Gouden Partner ook laat zien, goed gelukt in de afgelopen twee jaar.”
Op welke manier(en) dragen jullie bij aan de ontwikkeling van de categorie?
“Op nummer één staan natuurlijk onze innovaties. Het is belangrijk om als producent te komen met de juiste innovaties in het juiste segment. Met een jaarlijkse groei van 20% is convenience in Nederland op dit moment het hardst groeiende segment in de categorie likorette en premix. Als Bacardi-Martini spelen we hier sterk op in met bijvoorbeeld onze Breezers, ready-to-drink cocktails in blikjes en Martini Bellini in fles. Ook het cocktailsegment blijft groeien, dus is het voor ons belangrijk om hierop in te spelen. Dit doen we door goed te kijken naar het schap en onze producten veel onder de aandacht van de consument te brengen, zowel in de supermarkt als erbuiten. Met verschillende touchpoints zoals reclames in bushokjes, social media en koelkasten in de supermarkt, brengen we onze producten verder tot de consument en bevorderen we onze zichtbaarheid. Zo dragen we bij aan de groei van de categorie én groeien we mee.”
Hoe gaan jullie in de samenwerking om met het thema duurzaamheid?
“Duurzaamheid staat bij ons hoog op de agenda. Of het nou global, nationaal of lokaal is, bij BacardiMartini hebben we het thema duurzaamheid omarmd en ondernemen we actie door de gehele productieketen. Daarom werken we samen met non-profitorganisatie Bonsucro om te garanderen dat de melasse die we gebruiken voor onze rum voor de volle 100% is gemaakt van rietsuiker die komt van duurzame leveranciers. Ook planten we bijvoorbeeld zeegras om de biodiversiteit van de zee te bevorderen. Tevens vinden we het belangrijk om terug te geven aan de community, dus gebruiken we een percentage van onze winst om waterinstallaties en sanitair te leveren aan twee scholen in El Salvador, waarmee we ruim 600 mensen helpen. Tot slot reduceren we ons plasticgebruik. Onze schenkverpakkingen zijn al volledig plasticvrij en Bacardi-Martini streeft ernaar om uiteindelijk helemaal plasticvrij te zijn. Met al deze initiatieven zetten we ons in voor duurzaamheid voor de mens en de natuur.”
Wat kunnen we de komende twee jaar van jullie verwachten?
“We zetten met Bacardi-Martini al veel in op beleving en zijn van plan dit nog meer te gaan doen. Zo willen we consumenten meenemen in het verantwoord genieten en ook meer inspireren. We zijn een voorloper in het cocktailsegment en dat willen we graag blijven. Bacardi en Martini willen we verder onder de aandacht brengen bij de consument en ook onze premiummerken zoals Patron en Grey Goose willen we meer naar voren schuiven in samenwerking met onze partners. Tot slot blijven we ontwikkelen en innoveren op het gebied van ready-todrink en convenience.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.