UnileverKevin09.jpg Kevin Domburg ziet challenges met noodles op TikTok als interessante content en inspiratiebron. Foto: Pauline Smale

Unox Snacking blijft groeien: meer smaakvariaties

ROTTERDAM – Gekookt water erbij, even roeren, wachten en eten maar! Instant noodles en pasta winnen steeds meer terrein in de supermarkt, mede door het succes van Good Noodles en Good Pasta van Unox. En dat betekent gezinsuitbreiding: er komen nieuwe smaken Good Pasta aan. Kevin Domburg, brandmanager van Unox Snacking, vertelt over de groei van de categorie én hoe Unox dat gaat vasthouden.

Lisa van der Linden |

Dat noodles populair zijn, blijkt wel uit de feed van TikTok die Domburg laat zien. Honderden video’s van mensen die hun noodles pimpen met bijvoorbeeld pepers of kaas. “Noodles zijn ontzettend hip en er wordt van alles mee gedaan. Hoe krijg je de beste cheesenoodles? Of hoe krijg je ze zo pittig mogelijk? Het zijn echte challenges geworden. Wij zien dit als interessante content”, legt de brandmanager uit. “De groei van de categorie wordt echt gedreven door Generatie Z. Zij hebben via social media de trend uit Azië zien komen overwaaien, net als sushi eerder deed, en nu is de Korean barbecue heel populair, bijvoorbeeld.” Gen Z, ook wel Zoomers geheten, laat niet alleen zien dat je alle kanten op kunt met noodles, maar ook op welke momenten je deze mini meals kunt nuttigen. Ja, mini meals. Zo worden deze producten bij Unox genoemd. Niet omdat ze klein zijn, maar omdat het gaat om maaltijden die op diverse momenten van de dag worden gegeten: als lunch, tussendoor, als onderdeel van een maaltijd, een late night snack of als ‘oppepper’ voor het sporten. Je kunt er alle kanten mee op. En al die gepimpte noodles op TikTok? Die ziet Unox als voorbeeld, want ook zelf delen ze recepten met hun producten op TikTok. “We maken video’s met een chef die onze gerechten net wat spannender maakt met verse toevoegingen.”

"Vraag naar mini meals wordt gedreven door Generatie Z"

Gemak
De variëteit van de producten, de challenges op TikTok en de vele gebruiksmomenten maken dat deze productgroep steeds groter en succesvoller wordt. Dat blijkt ook uit cijfers die Domburg deelt. De marktwaarde is het afgelopen jaar gegroeid met 39 procent. Ten opzichte van 2021 is er een groei van 74 procent. Kortom, er zit nog steeds potentie in deze categorie. “Onze doelgroep is niet alleen Generatie Z. Het is veel breder dan dat, al zien we wel: hoe ouder, hoe minder consumptie. En de shopper is niet altijd de consument: ouders kopen dit natuurlijk meermaals voor hun kinderen”, vertelt Domburg. Bijkomend voordeel volgens de brandmanager is het gemak: gekookt water erbij, roeren, wachten en eten. En de mini meals zijn ook betaalbaar met een verkoopprijs van gemiddeld 1,79 euro. “Zeker in tijden van koopkrachtdaling zijn dit interessante prijzen. Als lunch is dit spotgoedkoop, daar koop je geen broodje van”, stelt Domburg.

"Als lunch is dit spotgoedkoop, daar koop je geen broodje van"

Innovatie
Als we kijken naar de verhouding tussen Good Pasta en Good Noodles, dan komt een derde van de verkopen uit de pastavarianten. Daar ligt dan ook voorlopig de focus op in de communicatie en innovatieplannen. “We hebben nu zeven pastasoorten, maar begin oktober komen daar drie smaken bij: champignons, pesto-kaas en kaas-jalapeño. We kijken continu naar populaire gerechten en hoe wij daarop in kunnen spelen. Een pasta met champignons is al jaren geliefd, evenals pesto. En de variant kaas-jalapeño komt natuurlijk voort uit de trend van steeds pittiger eten. Dat laatste zien we veel op TikTok. Met dat pittige moeten we wel opletten, want Unox is een bekend en betrouwbaar merk voor iedereen. We zoeken dus de pittige kant wél op, maar gaan niet over de grens van te pittig”, zegt Domburg. Eerder werd er al geëxperimenteerd met een variant met rijst, maar die sloeg niet aan: noodles en pasta zijn de winnaars op het schap. Vernieuwen gebeurt overigens niet alleen op het gebied van smaken, maar ook op ingrediëntniveau. “We zijn continu bezig om onze producten stap voor stap gezonder te maken. Zo maken we geen gebruik van conserveermiddelen en kunstmatige kleurstoffen en zijn we onlangs overgestapt van palmolie naar zonnebloemolie.
Daarmee reduceren we de hoeveelheid verzadigd vet met maar liefst 70 procent”, aldus Domburg. Unox doet dit stap voor stap, zodat de consument eraan kan wennen. Een paar jaar geleden werden de losse sachets met olie en kruiden uit de verpakking gehaald en los toegevoegd. “Daar heeft de consument wel even over geklaagd, maar inmiddels zijn ze eraan gewend. De keuze om de losse sachets eruit te halen, komt voort uit een duurzaamheidsoverweging.”

Aan boord
De hardlopers van het assortiment zijn by far de noodles kip en pasta carbonara. Toevallig ook de favorieten van Domburg. “De noodles kip is voor mij echt jeugdsentiment. Transavia heeft deze aan boord en van kinds af aan eet ik dat al in het vliegtuig naar een vakantiebestemming. Het is ook handig in een vliegtuig, want je hebt alleen gekookt water nodig. En er is geen derving”, aldus Domburg.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: