unilever.jpg Foto: Unilever

Unilever splitst ijs-divisie af

LONDEN – Unilever gaat de business group Ice Cream afsplitsen. Dat maakt het bedrijf vanochtend bekend. In eerste instantie is het de bedoeling dat Ice Cream zelfstandig verder gaat en niet meer als onderdeel van Unilever.

Redactie |

Volgens het bedrijf is het bedrijfsonderdeel ijs een vreemde eend in de bijt, voornamelijk door de aparte logistieke uitdagingen van diepvries. Met het losweken van de business group zal Unilever een simpeler, meer gefocust bedrijf worden met vier business groups die elkaar versterken en samenwerken op vlakken als research & development, productie en distributie. Deze vier zijn Beauty & Wellbeing, Personal Care, Home Care and Nutrition.

Groeipotentieel
Unilever heeft er vertrouwen in dat het groeipotentieel van ijs beter tot zijn recht zal komen onder een andere eigenaarsstructuur. Hoe dat er precies uit komt te zien is nog niet bekend. Wel wordt de afsplitsing van het onderdeel meteen in gang gezet en moet het proces eind 2025 zijn afgerond. Het onderdeel is goed voor een omzet van bijna acht miljard euro.

Het losweken van het bedrijfsonderdeel ijs en het Growth Action Plan (GAP) dat vorig jaar oktober werd bekend gemaakt, moet er voor zorgen dat zowel financiële als managementbronnen ingezet worden voor de sterkste, wereldwijde en schaalbare merken van het bedrijf. Dit moet leiden tot een structureel hogere marge.

Minder, beter
Hein Schumacher, ceo van Unilever, zei: "In het Growth Action Plan hebben we ons voorgenomen minder dingen te doen, beter en met meer impact. De veranderingen die we vandaag aankondigen, zullen ons helpen dat plan te versnellen door ons bedrijf en onze middelen te concentreren op wereldwijde of schaalbare merken waar we onze toonaangevende innovatie, technologie en go-to-market-capaciteiten kunnen toepassen in complementaire bedrijfsmodellen. Door onze portfolio te vereenvoudigen en onze productiviteit te verhogen, kunnen we het potentieel van deze activiteiten verder ontsluiten. Dit ondersteunt onze ambitie om Unilever te positioneren als een wereldwijd toonaangevend bedrijf in consumentengoederen met sterke, duurzame groei en verbeterde winstgevendheid. We zetten ons in om ons productiviteitsprogramma uit te voeren in overleg met werknemersvertegenwoordigers en met respect en zorg voor onze mensen die hiermee te maken krijgen."

De hierboven genoemde maatregelen zal 7500 werknemer treffen in voornamelijk kantoorbanen wereldwijd.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops