ROTTERDAM – In twee jaar tijd heeft Unilever via Too Good To Go een miljoen producten gered van verspilling. Wat begon met het aanbieden van 1000 Magic Boxen in Rotterdam is uitgegroeid tot de mogelijkheid om producten van Unilever-merken thuis te laten bezorgen. In de twee jaar zijn er door het bedrijf geen goede producten meer verspild.
Unilever heeft als doel de voedselverspilling tot nul te reduceren. Overal binnen het bedrijf wordt gekeken hoe verspilling kan worden tegengegaan. Dat begint met het productaanbod laten aansluiten aan de vraag. Voor sommige producten, zoals seizoensgebonden producten als erwtensoep en bbq-sauzen, is dat lastig. Bij warme winters en slechte zomers blijven deze artikelen in de schappen staan. Naast TGTG werkt Unilver ook samen met Foodello, de webwinkel voor producten die tegen de houdbaarheidsdatum zitten of om een andere reden niet meer via de reguliere kanalen verkocht kunnen worden. Het bedrijf doneert ook ruim 1 miljoen producten aan de Voedselbank.
Debora van der Zee - Denekamp, general manager Unilever Nutrition Noord-Europa: “We werken dagelijks aan onze missie om voedselverspilling te stoppen. Een gedreven Unilever-team van zogenoemde ‘Waste Warriors’ is hier de drijvende kracht achter. Zij brengen de risico's op voedselverspilling in kaart en komen continu met ideeën om dit verder naar nul te brengen. De samenwerking met Too Good To Go, waarbij we nu al 1 miljoen producten aan consumenten konden aanbieden, is hier een mooi voorbeeld van. Inmiddels bieden we via deze weg ook producten aan in België en Denemarken.”
Bron: Levensmiddelenkrant