AH gehakt van bakje naar een zakje

ZAANDAM – Het gehakt van Albert Heijn zit voortaan in een zakje in plaats van een bakje. Deze aanpassing is goed voor 500.000 kilo minder plastic op jaarbasis, dit is een besparing van 70 procent. De overgang gaat volgende week van start. De supermarkt geeft aan dat dit ook voor klanten een voordeel heeft: de plastic afvalbak is minder snel vol.

Ruby van Hooijdonk |

In 2025 wil de Zaanse formule twintig miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal gebruiken. Daarnaast moeten de verpakkingen van eigen merk tegen die tijd 100 procent recyclebaar zijn. Met de kijk op deze doelstellingen worden alle verpakkingen van huismerkproducten onder de loep gelegd en, waar nodig, verbeterd.

Hilton Foods
Er zijn al diverse vleesverpakkingen aangepast, zo worden er geen gekleurde plastic schaaltjes meer gebruikt omdat die minder goed recyclebaar zijn. Het nieuwe zakje waar het gehakt in is verpakt is ontwikkeld in samenwerking met de vaste vleesleverancier, Hilton Foods. Aan de alternatieve verpakking is zuurstof toegevoegd, waardoor deze ietwat bol staat.

Volgende stap
In de laatste drie jaar bespaarde Albert Heijn zeven miljoen kilo verpakkingsmateriaal door verscheidene aanpassingen. Onder andere door een dunnere schaal voor de maaltijd- en lunchsalade en zijn snoepgroentes van de emmer naar een dunner bakje met topfolie verkast. Volgende maand wordt de kaasafdeling onder handen genomen. De plasticreductie in dit schap zal goed zijn voor een vermindering van 200.000 kilo per jaar.

Bron: Levensmiddelenkrant

editv2.00-00-04-12.still009.jpg