NIEUWVEEN- De 100 grootste merken hebben afgelopen jaar hun omzet zien stijgen met ruim 2,5 procent. Dat blijkt uit de top 100 van marktonderzoeker IRI.
Het is de grootste groei in bijna tien jaar. Volgens de onderzoeker pakken de A-merken daarmee weer wat terrein terug van de huismerken van supermarkten als Albert Heijn, Plus en Jumbo die tijdens de crisisjaren juist aan de winnende had waren. Soms zijn huismerken wel 20 tot 30 procent goedkoper.
Tabak
Volgens het onderzoek is Marlboro het merk waar in de supermarkt het meeste geld aan werd uit gegeven, namelijk 455 miljoen euro. Coca-Cola staat op de tweede plaats met een omzet van 300 miljoen euro omzet. Ook andere tabaksmerken groeiden, dat komt door prijsstijgingen en accijnzen.
Opvallend
Een grote stijger in de lijst is Lay’s. Het chipsmerk heeft door nieuwe producten een omzetstijging van meer dan 24 procent weten te realiseren. Douwe Egberts is gezakt in de top tien. Dat komt doordat Senseo en L’Or tot 2017 nog onder DE vielen en nu opzichzelfstaande merken zijn geworden. DE was ooit nummer een, maar zakt nu van plek 2 naar plek 8. Toetjesfabrikant Mona stond begin deze eeuw in de top 10, maar is inmiddels gezakt tot een plek 85. Volgens IRI is Mona niet de enige fabrikant die er last van heeft dat er minder vla en pudding wordt verkocht. Ook Melkunie, Optimel, Paula (van Dr. Oetker) en Danoontje voelen dat er minder toetjes worden verkocht.
Bron: Levensmiddelenkrant/IRI