jumbohoofdkantoor.jpg

Formules

Jumbo ziet omzet stijgen, vooral in België

VEGHEL – Supermarktketen Jumbo heeft een goed halfjaar achter de rug. De omzet steeg met 1 procent tot 6 miljard euro ten opzichte van de eerste helft van 2023. Vooral de Belgische winkels deden het goed. Bij de zuiderburen steeg de omzet met ruim 20% naar 200 miljoen euro.

Redactie |

Volgens Ton van Veen, ceo van Jumbo zijn het enerverende tijden binnen retail en in het bijzonder voor supermarkten en blijven de omstandigheden ook dit jaar taai. “Zo blijven de kosten stijgen, staan de marges onder druk en met het wegvallen van de verkoop van tabak daalt in de hele branche de omzet het komende halfjaar verder. Tegelijkertijd zien we bij Jumbo de klantaantallen en ook de klanttevredenheid toenemen. Vanuit het verleden weten we dat dit een voorbode is van groei in de nabije toekomst. Dit geeft ons dan ook het vertrouwen dat we op de goede weg zijn. De aangekondigde aanpassing van de kantoororganisatie wordt in de tweede helft van 2024 geëffectueerd en zal bijdragen aan een slagvaardigere en efficiëntere Jumbo-organisatie.”

Transitieperiode
In de cijfers zit een afname van tabaksverkoop van 60 miljoen euro en prijsverlagingen voor een bedrag van 100 miljoen euro. De omzetstijging schrijft het bedrijf geheel toe aan de groei van het aantal klanten. De supermarkt lijkt in de omzet geen last te hebben van de lege schappen door de zware onderhandelingen met fabrikanten en leveranciers. “We zitten nog in een transitieperiode waarbij we ons iedere dag inspannen om de prijzen voor onze klanten zo laag mogelijk te houden. Hoewel we het volle vertrouwen in deze strategie hebben, hebben we in zo’n samenwerking het proces van onderhandelingen niet altijd volledig in de hand. Soms leidt dit helaas tijdelijk tot lege schappen, maar we doen er alles aan om dit te voorkomen. Collega’s in de winkel helpen onze klanten graag aan een alternatief wanneer een product tijdelijk niet beschikbaar is. Ondanks deze uitdaging, zijn we tevreden over de eerste resultaten; we hebben de prijzen van honderden producten kunnen verlagen en we verwachten dit in de rest van het jaar door te kunnen zetten. Voor de langere termijn verwachten we dat deze stap een structurele positieve uitwerking heeft op onze omzet, die direct wordt geïnvesteerd in voordelen voor onze klanten en ondernemers”, licht Ton van Veen toe.

België
België lijkt een gouden greep voor het familiebedrijf. De omzetten in de bestaande 33 winkels stijgt en de opening van nog eens vijf winkels, waaronder de eerste Foodmarkt in Gent zal de omzet nog verder doen stijgen. “We hebben er altijd in geloofd en zijn blij om te zien dat Jumbo België nu in een stroomversnelling komt. Met hun tomeloze energie en inzet, weet het Belgische team steeds meer klanten aan zich te binden en een mooie groei te realiseren. Het toevoegen van een Foodmarkt aan het Belgische winkelbestand is dan ook een logische stap”, aldus Van Veen.

Van Veen heeft vertrouwen in de toekomst en de koers die is ingezet met onder andere de verzelfstandiging van restaurantketen La Place en de reorganisatie van het hoofdkantoor. “Hoewel de omstandigheden in het eerste halfjaar wederom niet gemakkelijk waren, staan we er als team en hebben we vertrouwen in de koers die we varen. De inzet van collega’s op kantoor, in supplychain, in winkels en bij ondernemers is groot. Ik wil hen allemaal bedanken voor al het harde werk en de positieve energie. Die energie vormt een sterke basis voor groei in de toekomst”, sluit Ton van Veen af.

Bron: Levensmiddelenkrant