drink-4639840_1920.jpg

Heineken draait in Azië slechter dan verwacht

AMSTERDAM – Heineken verkocht het eerste halfjaar van 2023 minder bier dan verwacht. In de meest winstmakende markt voor de biergigant zakte de bierverkoop met bijna 16%. Vooral in Vietnam zag het bedrijf klanten weglopen door snel stijgende prijzen.

Redactie |

Heineken had een uitdagend eerste halfjaar. In alle markten zag de bierbrouwer de volumes met gemiddeld 5,6% dalen. De netto-omzet steeg door prijsverhogingen wel met 6,6% maar de nettowinst daalde met bijna 9%. De premium-merken in het portfolio, zoals Heineken, bleven wel groeien.

Resultaten
Ceo Dolf van den Brink geeft in het halfjaarverslag toe dat de resultaten niet zijn zoals verwacht. “De netto-omzet groeide autonoom met 6,6%, terwijl onze financiële prestaties in de eerste helft van 2023 onder de verwachtingen bleven. Dit werd voornamelijk gedreven door uitdagende resultaten in onze meest winstgevende APAC-regio. Tegelijkertijd verhoogden we onze investeringen in marketing en verkoop wereldwijd met € 0,2 miljard om toekomstige groei te stimuleren”, schrijft hij.

“In de tweede helft verwachten we dat de prijzen zullen matigen, waarbij de volumetrends geleidelijk verbeteren tot een low-single-digit daling. Wat de productiviteit betreft, verwachten we een aanzienlijke versnelling ten opzichte van de € 200 miljoen aan bruto besparingen van het eerste halfjaar. Al met al verwachten we een sterke ommekeer in de groei van de bedrijfswinst in het tweede halfjaar en voor het volledige jaar verwachten we een stabiele tot midden-enkelcijferige organische groei van de bedrijfswinst”, besluit de ceo.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops