De cirkel is weer rond: de Gouden Partner-editie van 2024 is klaar! Als ik kijk naar de afgelopen twee jaar, dan zie ik – in interviews die ik heb – dat steeds vaker de woorden samenwerking, samen en categoriegroei voorbijkomen. Niet alleen je eigen ding doen, maar verder kijken dan dat. De relatie opzoeken en ontdekken waar nog kansen liggen.
Fabrikanten en retailers hebben mijns inziens meer oog voor elkaar gekregen, maar heel eerlijk: dat pakt niet altijd even goed uit. Ik bedoel, we hebben ook te maken (gehad) met veel lege schappen als gevolg van vastlopende onderhandelingsgesprekken. Allemaal omdat retailers en fabrikanten er niet uitkomen met de prijs. We zitten in een lastige tijd, want we weten allemaal dat we te maken hebben met inflatie, en de beschikbaarheid en betaalbaarheid van grondstoffen houdt iedereen bezig. Als je een supermarktorganisatie vraagt naar de lege schappen, dan kun je als antwoord verwachten dat ze er ‘samen’ met de fabrikant mee bezig zijn. Daar komt dat woordje ‘samen’ weer terug, maar ondertussen gaat het aan de onderhandelingstafel alleen maar over marge. Het verhaal over die lege schappen legde ik voor aan Tijn Bresser, partner bij The Category & Trade Company. Hij nam mij mee in de diverse modellen die worden gevolgd in de samenwerking tussen fabrikanten en retailers. Die focus op marge is een traditioneel model, ook wel het Kraljicmodel. Alleen daar waar iedereen het in interviews over heeft – namelijk samenwerken – dat valt daar niet onder. Iedereen die écht samen categoriegroei wil waarmaken, zal dan ook het samenwerkingsmodel op tafel moeten leggen. Dan ligt de focus écht op gezamenlijke langetermijndoelstellingen behalen.
In deze Gouden Partner-editie komt dat gelukkig bij veel fabrikanten terug in de verhalen die ze vertellen. Natuurlijk vragen we ze ook nadrukkelijk naar hoe ze de samenwerking hebben verbeterd in de afgelopen twee jaar, maar deze verkiezing is ook wel hét moment waarop fabrikanten en retailers de tijd nemen om waardering uit te spreken naar elkaar. Retailers doen dat door onze enquête in te vullen en hun partners te beoordelen op de criteria Omzetprestatie, Rendementsbijdrage, Meedenken op niveau assortimentsgroep en Succes van producten en innovaties. Fabrikanten laten in deze editie juist weten dat ze fijn samenwerken met retailers en hoe ze omgaan met thema’s als duurzaamheid. Uiteindelijk moeten we met elkaar ervoor zorgen dat de consument zijn of haar boodschappen kan doen, hoe groot of klein de portemonnee ook is. Het blijft een soort spagaat: een goede samenwerking én betaalbare producten op het schap in lastige tijden.
Ten slotte wil ik ook stilstaan bij de samenwerking rondom de Gouden Partner, want zonder de medewerking van fabrikanten en retailers is het niet mogelijk om deze award uit te reiken. Namens het hele team van Levensmiddelenkrant wil ik dan ook alle retailers en fabrikanten bedanken voor hun inzet en het uitspreken van de waardering naar elkaar. Laten we de komende twee jaar de samenwerking naar een hoger niveau tillen en het contact met elkaar intensiveren, want als ik Bresser mag geloven zijn communicatie en tijd maken voor elkaar nog de grootste uitdagingen als het samenwerken betreft.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.