vrouw schrikt van bon inflatie supermarkt winkelen.jpg

Voedselwaakhond zet zijn tanden in krimpflatie

DEN HAAG - Voedselwaakhond Foodwatch eist dat er dringende maatregelen moeten komen om krimpflatie te beteugelen. Uit een steekproef, die een half jaar na de oproep om de verkoop van minder product voor meer geld aan banden te leggen, blijkt dat supermarkten en fabrikanten hiermee onverminderd doorgaan.

Voedselfabrikanten verkleinen de inhoud of verpakking waardoor er minder voor meer gerekend kan worden. Opgeteld bij de prijsstijgingen is er sprake van misleiding. Foodwatch eist dat er wettelijke maatregelen komen om de koopkracht van de consument te beschermen. Frank Lindner, campagneleider bij de organisatie licht de oproep toe: “Nu de voedselbranche al een tijd weigert om meer transparant te zijn, wordt het tijd dat de overheid ingrijpt. Vele tienduizenden consumenten voelen zich namelijk enorm bedonderd door voedselfabrikanten en supermarkten. Zeker omdat die - ook in voor hen economisch lastige tijden - nog altijd omzetstijgingen en zelfs recordwinsten laten zien.”

Duidelijkheid
Volgens de Autoriteit Consument en Markt is krimpflatie geen wettelijke overtreding. Wel stelt ACM dat er duidelijker moet worden gecommuniceerd over de verkleining van verpakking en inhoud. De voedselwaakhond heeft na de eerste steekproeven in een mail aan producenten geëist om heldere informatie op de voorkant van het product over de ‘stiekeme’ inhoudsveranderingen. Lindner: “Het boodschappenwagentje met vijftien nieuw onderzochte voedselproducten is in een half jaar tijd 15% lichter geworden, terwijl er 34% meer voor moet worden afgerekend. Dit is opvallend als je het afzet tegen de omzetstijgingen en hoge winsten die veel voedselfabrikanten en supermarkten realiseren."

De inhoudsveranderingen zien de consumenten bijvoorbeeld bij de Ola Vienneta, van 750 ml naar 650 ml en een ijsje minder bij de Ola Calippo mini’s. En ook voor de Knorr chili con carne mix wordt bij Albert Heijn 10 cent meer betaald, terwijl er 25% minder inhoud in zit. De kostprijsstijgingen worden volgens Foodwatch vaak volledig doorberekend naar de klant.

Prijsstijgingen
Uit cijfers van het CBS blijkt dat in Nederland de consumentenprijzen voor voedingsmiddelen blijven stijgen. In de maanden juni, juli en augustus van dit jaar is de voedselinflatie met respectievelijk 13,1%, 11,7% en 10,3% gestegen. In augustus zijn de stijgingen zelfs nog hoger, onderzocht Foodwatch, met prijsstijgingen tussen de 25 en 90% per kilo of liter. Bij de in augustus onderzochte voedingsmiddelen zijn de prijsstijgingen nog hoger, met stijgingen van tussen de 25% en 90% per kilo of liter.

De consument heeft het zwaar, blijkt uit een rapport van Deloitte, Nibud en Universiteit Leiden. Reden voor Foodwatch de extra inspanning van de overheid te vragen en de Franse overheid als voorbeeld te nemen. Franse voedselfabrikanten en supermarkten worden gedwongen hun prijzen te verlagen om het leven betaalbaarder te maken.

Bron: Levensmiddelenkrant